بررسی سوءپیشینه (Background Check) توسط دانشگاه‌های آمریکا

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399


همانند خیلی از مشاغل دیگر، پیش از استخدام شما در دانشگاه‌های آمریکا (مثلا به عنوان دستیار آموزشی یا Teaching Assistant) توسط بخش منابع انسانی (Human Resources, HR)، پیشینه‌ی شما باید مورد بررسی قرار گیرد (Criminal History Check یا Background Check). این بررسی‌ها معمولا با هدف اطلاع از وجود یا عدم وجود جرائم و جنایت‌هایی از جمله قتل (Homicide)، آدم‌ربایی (Kidnapping)، تجاوز به عنف (Rape)، آزار جنسی (Sexual Assault) و … در سابقه‌ی داوطلب موقعیت شغلی مذکور، می‌باشد. ضمن این‌که این چک‌کردن مربوط به خود دانشگاه‌ها و به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود و در خیلی از مواقع ممکن است داوطلب حتی متوجه آن نشود یا حتی انجام نشود؛ اما ربطی به سفارت و مصاحبه و بررسی‌های مربوط به آن ندارد.

به عنوان مثال، حتی بعضا در نامه‌ی آفر دانشگاه متنی مشابه متن زیر وجود دارد که به طور واضح به این امر اشاره و حتی مفاد آفر را مشروط به عدم وجود سوءپیشینه بیان می‌نماید:

This offer of a graduate assistantship is contingent upon successful completion of a University-required background check, which verifies that you have no criminal or other record that would preclude appointment to an assistantship in the University’s judgment.

علاوه بر این، حتی در زمان تکمیل فرم‌های اپلیکیشن هم ممکن است با سؤالاتی مربوط به ارتکاب هرگونه جرم و جنایت (Felony و Crime) مواجه شده باشید یا بشوید یا پس از ورود به آمریکا و حضور در دانشگاه و در هنگام Check-in و تکمیل فرم‌های مربوط به بخش Human Resources، فرمی تحت عنوان Arrest and Conviction Self-disclosure به شما تحویل داده شود که لازم است دارابودن هرکدام از جرائم مذکور در پیشینه خود را اعلام نمایید.

نکته‌ی قابل توجه این است که عموما دانشگاه‌ها برای انجام Background Check از مؤسسات خارج‌دانشگاهی (با نام‌های متفاوت) استفاده می‌کنند. بنابراین، خیلی بعید نیست بعد از دریافت پذیرش و آفر Assistantship از یک دانشگاه آمریکایی، ایمیلی از طرف یک مؤسسه‌ی ناشناس دریافت کنید و اطلاعاتی تکمیلی برای انجام بررسی پیشینه‌ی شما، و یا اجازه‌ی انجام چنین بررسی‌ها را درخواست کنند. اما باید حتما دقت کنید که بعضی از این ایمیل‌ها ممکن است کلاهبرداری (Scam) باشند و قبل از اطمینان از اعتبار مؤسسه‌ی مذکور، نباید هیچ‌گونه اطلاعاتی در اختیار آن‌ها قرار دهید، یا روی هیچ لینکی کلیک کنید یا حتی هیچ پاسخی به ایمیل بدهید. معمولا در صورت نیاز، خود دانشگاه بعد از انجام مراحل اولیه، به شما اطلاع خواهد داد که مؤسسه‌ای (یا حتی فلان مؤسسه) به زودی جهت انجام مراحل مذکور با شما تماس خواهد گرفت. هرچند مواردی هم مشاهده شده که دانشگاه اطلاع قبلی نداده است. در صورت عدم اطمینان و عدم اطلاع‌رسانی از طرف خود دانشگاه، فورا به دانشگاه (مثلا کسی که اخیرا کارهای اداری شما را پیگیری می‌کرد و با شما در ارتباط بود) ایمیل بزنید و از صحت ادعای ایمیل و مؤسسه‌ی ناشناس، مطمئن شوید.


نمونه‌هایی از اطلاعات ارائه‌شده از سوی دانشگاه‌ها در ارتباط با شرایط و نحوه‌ی اجرای این بررسی‌ها

– توضیحات دانشگاه بافلو که در آن به ۷ سال اخیر اشاره شده:

Verification that the selected applicant does not have any undisclosed criminal history in the jurisdiction where the applicant currently resides or has resided in the last seven years. This background check will be initiated after acceptance of the conditional offer of employment.

http://www.buffalo.edu/administrative-services/policy1/ub-policy-lib/pre-employment-background-screening.html

– توضیحات دانشگاه UNF راجع به سطوح مختلف بررسی:

Level 1 and Level 2 background checks are conducted through a third-party vendor, CastleBranch, who will complete the background checks pursuant to the Fair Credit Reporting Act (“FCRA”). Additionally, any current employee who occupies a Position of Trust is required to complete a level 2 background check as a condition of continued employment in such a position. *New student employees (including Graduate Assistants) are not included in this program unless they are hired to perform a position designated as a position of trust.

https://www.unf.edu/hr/employment/Pre-Employment_Background_Checks.aspx

البته عبارت‌های «level 1» و «level 2» که به آن‌ها اشاره شده مخصوص ایالت فلوریدا هستند و ربطی به FBI یا ایالت‌های دیگر ندارند.


پیوندها و منابع

  • چه زمانی بررسی سوءپیشینه لازم است؟ Texas Austin HR
  • ارزیابی سوءپیشینه و مواردی که منجر به عدم شایستگی فرد جهت استخدام در جایگاه‌های شغلی مختلف می‌شوند. Texas Austin HR

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
یونس
وی تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه تهران و رشته‌ی مهندسی برق-مخابرات به اتمام رسانده و رهسپار خارج شده است.