انواع کمک‌هزینه تحصیلی (Scholarships-RA-TA)

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

در این قسمت به طور خلاصه کمک هزینه های تحصیلی که در دانشگاه های دنیا به دانشجویان ارائه می شود، ارائه شده است.

به طور کلی کمک هزینه های تحصیلی که در دانشگاه های دنیا به دانشجوها ارائه می شود، سه دسته هستند:

– دستیار تحقیقاتی (Research Assistant)

– دستیار آموزشی (Teaching Assistant)

– بورس های مختلف (Scholarships and Fellowships)

در آمریکا معمولا اکثر کمک هزینه ها یا فاند (Fund) به دو صورت RA و TA هستند. معمولا دانشجویی که موفق به گرفتن هر کدام از این نوع فاندها شود، شهریه اش حذف شده و حقوق ماهیانه ای متناسب با هزینه های زندگی در شهری که دانشگاه در آن شهر واقع شده است، دریافت می کند. این میزان فاند معمولا در بازه 1200 تا 2500 دلار آمریکا قرار دارد که مقادیر بالای 2000 دلار مخصوص شهرهای بزرگی مثل نیویورک هست.

برخی از بورس­ها در آمریکا از نوع Fellowship بوده و بخشی از هزینه ها را پوشش می دهند. البته تعداد این بورس­ها نیز خیلی کم است.

کمک هزینه یا فاند به صورت RA یا Research Assistant

فاند دستیار پژوهشی یا Research Assistant، از پروژه هایی که اساتید دانشگاه از قراردادهایشان با انواع اسپانسرهای صنعتی منعقد می کنند، به دست می آید. در بعضی دانشگاه­ها هم این فاند از محل بودجه خود دانشگاه تامین می شود.

از آنجاییکه معمولا منبع ثابتی برای این نوع فاند وجود ندارد، بین اساتید هر دانشکده ممکن است در یک زمان فقط چند نفر پروژه ای در دست داشته باشند به طوری که بتوانند از محل بودجه مربوطه دانشجو را پشتیبانی نمایند.

برای گرفتن این فاند لازم است دانشجو با اساتیدی که در زمینه مورد علاقه آنها فعالیت می کنند، مکاتبه کرده و در این حالت استاد به دانشجو موجود بودن یا نبودن فاند را اطلاع می دهد. اگر استاد قصد پذیرش و اختصال کمک هزینه تحصیلی یا فاند (FUND) به آن دانشجو را داشته باشد، این فاند را به او اختصاص می دهد. بعد از گرفتن فاند RA، دانشجو باید در هفته 20 تا  25ساعت کار تحقیقاتی در آزمایشگاه استاد مربوطه انجام دهد..

توجه: در طول سال تحصیلی شما حداکثر می‌توانید ۲۰ ساعت در هفته به عنوان RA یا TA فعالیت نمایید. در طول تابستان که کلاس‌ها تعطیل است، شما می‌توانید به صورت تمام وقت (۴۰ ساعت در هفته) نیز کار کنید. اگر استاد راهنمای شما مایل باشد که در تابستان شما را به صورت تمام وقت استخدام نماید، دو برابر حالت ۵۰٪ حقوق دریافت خواهید کرد.

با این نوع فاند در حقیقت شهریه دانشجو حذف (Waive) شده و حقوق ماهیانه ای نیز دریافت می نماید. این نوع فاند (فاند RA) رایج ترین فاندی هست که در آمریکا به دانشجوها تخصیص داده می شود.

میزان حقوق RA در همه‌ دانشگاه‌ها یکسان نیست. در کشور امریکا، دانشجویانی که استخدام ۵۰٪ هستند معمولا بین 1000 الی 2300 دلار در ماه (با توجه به شهر و ایالت محل تحصیل و هزینه های متفاوت) حقوق دریافت می‌کنند و شهریه دانشگاه را نیز نمی‌پردازند.

سوالات مهم در مورد کمک هزینه تحصیلی Research Assistant

در این قسمت پرسش و پاسخ هایی در خصوص دریافت کمک هزینه تحصیلی Research Assistant و وظایف مربوطه جهت آشنایی بیشتر دانشجویان، ارائه شده است.


پس از اینکه به عنوان دستیار تحقیقاتی RA (Research Assistant) به من فاند تعلق گرفت، چه کارهایی برای استاد و دانشگاه باید انجام بدهم؟

Task های تعریف شده برای RA یا (Research Assistant) با توجه به استاد و دانشگاه ممکن است کمی متفاوت باشد. به طور کلی برخی اساتید جلسات هفتگی برگزار کرده و در آن جلسه دانشجویان گزارش هفتگی و پیشرفت کار خود را توضیح می¬دهند. ممکن است در جلسه یک دانشجو پاورپوینتی از پیشرفت کار خود ارائه دهد. هر هفته هم گزارش کار برای استاد ایمیل می شود. در جلسه فوق در خصوص برنامه های آتی برای دانشجویان نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد.
به طور کلی استاد یا دانشگاه یک پروژه از سازمان یا کمپانی گرفته و شما باید پروژه مربوطه را به عنوان RA انجام دهید. به طور مرتب هم استاد از پیشرفت پروژه فیدبک گرفته و راهنمایی های لازم را انجام می دهد.
همچنین به طور معمول استاد برخی کنفرانس ها را مشخص کرده و دانشجو باید خروجی پروژه را در قالب مقاله تهیه کرده و برای کنفرانس و یا ژورنال مورد نظر ارسال ارسال نماید.
دستیار پژوهشی یا تحقیقاتی (RA) بایستی از حدود 20 ساعت در هفته باید روی پروژه و در آزمایشگاه کار کند. این زمان می تواند با توجه به نظر استاد و حجم کار زیادتر هم بشود.

برای گرفتن فاند (FUND) چطور میتونم استاد پیدا کنم؟

شما باید به صفحه شخصی استاد (Faculty and Staff) مورد علاقه خود در سایت دانشگاه مراجعه کنید و به برای استاد مربوطه درخواست خود را از طریق ایمیل ارسال نمایید. اگر استاد فاند داشته باشد و رزومه شما در راستای کار ایشان باشد، به ایمیل شما پاسخ داده و فاند به شما تعلق خواهد گرفت.

مثلا یک نمونه نامه به استاد می تواند به صورت زیر باشد:

Dear professor…….
I’m a new applicant to department of …., and I’m looking for the professors who grant fund to the applicants of Fall ……. I was wondering if you would mind helping me and introduce the professors who have fund for the mentioned semester in the field of………….
Best Regards


در حالت دوم هم می توانید بعد از ارتباط با استادی که به زمینه کاری ایشان علاقه هستید ایمیلی حاوی علاقه مندی خود به حوزه کاری وی ارسال کرده و سپس سوال خود در زمینه Open position را بپرسید. سپس درخواست حمایت مالی یا Financial Support را از استاد مربوطه درخواست نمایید.
در نظر داشته باشید علاوه بر استاد،Head of Department و Graduate Coordinator از وضعیت فاندها خبر دارند.

آیا امکان دارد که بدون فاند TA/RA (Teaching Assistant /Research Assistant) به آمریکا بروم و بعد آنجا بتوانم کمک هزینه تحصیلی یا فاند (Fund) بگیرم؟

این مورد زیاد می افتد و خیلی از دانشجویان بعد از یک یا دو ترم استادی رو پیدا کرده و از طریق TA/RA کمک هزینه تحصیلی دریافت می نمایند. لازمه این امر اخذ رزومه خوب و گرفتن نمره های خوب در دروس مربوطه می باشد. در این صورت می توانید با اساتید مذاکره کرده و به آنها ثابت کنید که می توانید عضو مفیدی در گروه تحقیقاتی آنها باشید. فقط دقت کنید که برای ویزا گرفتن ممکن هست کار شما سخت شود بنابراین توصیه می شود که بانک استیتمنت یا صورتحساب بانکی (Bank Statement) قوی داشته باشید.

کمک هزینه یا فاند به صورت TA یا Teaching Assistant

فاند دستیار آموزشی یا Teaching Assistant، معمولا توسط دانشکده و با توصیه اساتید به دانشجو ها تعلق می گیرد و معمولا به دانشجوهای ارشد و دکترا اختصاص پیدا می کند. برای اخذ این نوع فاند، نمرات بالای GRE و آزمون TOEFL (به خصوص قسمت Speaking) یا آزمون IELTS در کنار رزومه تحصیلی خوب ضروری است.

ساعات کاری TA مشابه RA در طول سال تحصیلی حداکثر ۲۰ ساعت در هفته است. معمولا برای گرفتن TA لازم است که شما تسلط کافی به زبان کشور مقصد داشته باشید. در امریکا معمولا از TAها می‌خواهند که یکی از امتحانات گفتاری انگلیسی مثل TSE یا بخش گفتاری امتحان TOEFL iBT را گذرانده باشند و حد نصاب لازم را کسب کرده باشند.

پس از تخصیص این نوع فاند (Fund)، دانشجو موظف به انجام وظایفی مثل تصحیح برگه ها، برگزاری جلسات رفع اشکال، برگزاری امتحانات و حل تمرین هست.

میزان حقوق TA معمولا مشابه RA است، اما RA در مقایسه با TA کمک هزینه بهتری محسوب می‌شود، چرا که شما به هر حال باید بر روی پروژه تحقیقات خودتان کار کنید. در نتیجه اگر TA باشید، مسؤولیت‌های شما و حجم کاری شما معمولا بیشتر می‌شود، در حالی که وقتی RA باشید به ازای کاری که بر روی پروژه تحقیقاتی خود انجام می‌دهید حقوق دریافت می‌کنید و مسؤلیت شما معمولا کمتر است و فرصت بیشتری برای انجام پروژه‌تان دارید.

در اکثر دانشگاه‌ها شما باید هر ترم برای گرفتن TA اقدام کنید. تخصیص TA معمولا بر اساس اولویت انجام می‌شود و دانشجویان سال‌های بالاتر اغلب اولویت بالاتری دارند، اما احتمال دریافت TA برای دانشجویان سال‌های اول نیز کم نیست.

معمولا به دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکترا RA یا TA تعلق می‌گیرد و دانشجویان دکترا معمولا شانس بالاتری برای دریافت این کمک هزینه‌ها دارند. برخی از دانشگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند که مستقیما از کارشناسی برای دکترا (دکتری مستقیم) اقدام نمایید.

برای گرفتن این نوع فاند (Teaching Assistant) چند راه دارید:

1- ایمیل زدن به اساتید

2- اگر دانشجو از اساتید جواب مطمئنی برای فاند دریافت نکند، در این حالت دانشجو می تواند برای پذیرش در دانشگاه اپلای کند. در این حالت ممکن هست اگر دانشجو پذیرش بگیرد، دانشگاه همزمان فاند TA را نیز به او اختصاص دهد.

3- پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه، دانشجو با مسئول تحصیلات تکمیلی دانشکده مکاتبه کرده و درخواست خود را مبنی بر گرفتن این نوع فاند ارائه دهد.

این نوع فاند معمول ترین راه برای پوشش هزینه های تحصیلی برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد در آمریکا را دارند.

سوالات مهم در مورد کمک هزینه تحصیلی Teaching Assistant

در این قسمت پرسش و پاسخ هایی در خصوص دریافت کمک هزینه تحصیلی Teaching Assistant یا دستیار آموزشی و وظایف مربوطه جهت آشنایی بیشتر دانشجویان، ارائه شده است.

دستیار آموزشی یا Teaching Assistant چه کارهایی را انجام می دهد؟

TA معمولا به دو صورت است.

نوع اول) یکی این که TA آزمایشگاه را اداره می کند که اصطلاحا به آن Lab Instructor گفته می شود. در این صورت TA باید به کار با دستگاه‌های آزمایشگاه مسلط باشد. در صورت عدم تسلط دانشجو می تواند با استاد صحبت کرده و از وی درخواست تخصیص فردی را جهت آموزش سیستم ها، نماید. معمولا در دانشگاه‌ها یک تکنسین هم وجود دارد که می تواند در کار کردن با دستگاه‌ها شما را راهنمایی نمیاد.


نوع اول) نوع دوم TA هم کلاس‌های حل تمرین یا به اصطلاح Discussion classها را اداره می کند. در این حالت بهترین روش برای این که یادآوری کلی‌ در مورد دروس مختلف شود و همچنین در جریان مباحثی که در دانشگاه جدید تدریس می شود، قرار بگیرید این است که در کلاس‌های درس حاضر شوید.

در یک ترم با دستیار آموزشی یا TA درآمد چقدر است و حداکثر چند ساعت باید کار کرد؟

در مجموع 20 ساعت کاری می توانید در دانشگاه کار دانشجویی بگیرید که می تواند شامل TA و RA باشد. یعنی مثلا یا TA یا RA و یا هر دو. اگر تمام 20 ساعت را کار بگیرید به عنوان فول فاند محسوب می شوید و معمولا شما برای اینکه تمام هزینه های خود را با کار دانشجویی پوشش دهید و همچنین برای گرفتن ویزا نیز مشکل نداشته باشید، نیاز دارید که به صورت فول فاند در نظر گرفته شوید.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
علی
دانشجوی رشته برق علاقمند به وبلاگ‌نویسی و نوشتن وقایع روزمره برای فرار از روز-مرگی!