نگاهی به آزمون تافل

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

آزمون تافل یکی از مراحل اصلی اپلای به شمار می‌رود. مدرک زبان انگلیسی، مثل تافل یا آیلتس، برای اپلای اکثر دانشگاه‌های انگلیسی زبان کانادا و آمریکا جزء مدارک ضروری است. مدرک تافل بعد از صدور به مدت ۲ سال دارای اعتبار است. دانشگاه‌های مختلف معمولا یک حداقل نمره‌ای را برای متقاضیان در نظر می‌گیرند. این حداقل نمره برای رشته‌های مختلف متفاوت است. با این حال، ممکن است کسانی را دیده باشید که نمره تافل آن‌ها از حداقل نمره تعیین شده یک دانشگاه پایین‌تر بوده و یا اینکه مدرک تافل آن‌ها منقضی شده باشد اما از آن دانشگاه پذیرش گرفته باشند. هر چند که استثنائاتی مانند این همیشه وجود دارند اما در فرایند اپلای نباید به این استثنائات دل خوش کرد!

در این مقاله، که احتمالا به مرور زمان آن را اصلاح و کامل‌‌تر خواهم کرد، سعی دارم در مورد آزمون تافل توضیحی ارائه کنم. ممکن است جزئیات هر بخش آزمون،‌ مثل زمان‌ها، دقیق نبوده یا اینکه به مرور زمان کمی تغییر کند. درمقالات بعدی به شرح منابع و شیوه‌ای که برای مطالعه آن‌ها استفاده کردم و تجربه آزمون خودم خواهم پرداخت. پیش از شروع به خواندن، لازم است که به یک موضوع مهم اشاره کنم؛ با اینکه خواندن توصیه افراد مختلف می‌تواند در بهبود نتیجه آزمون شما سودمند باشد، اما هر کس روش منحصر به فرد خودش را دارد.

آزمون تافل iBT

پیش از این سه نوع برگزاری برای آزمون تافل وجود داشته است. آزمون مبتنی بر رایانه (CBT)، آزمون مبتنی بر کاغذ (PBT) و آزمون مبتنی بر اینترنت (iBT). آزمون‌ CBT دیگر در جایی برگزار نمی‌شود و آزمون PBT هم در کشور‌هایی که در آن‌ها آزمون iBT برگزار می‌شود،‌ مانند ایران، دیگر برگزار نمی‌گردد. پس تنها انتخاب برای آزمون تافل، iBT است. همان‌طور که از اسم این آزمون مشخص است، به سوالات این آزمون در پشت رایانه پاسخ می‌دهید و مستقیما به صورت آنلاین با سرور‌های ETS در ارتباط هستید. 

آزمون تافل در آگوست ۲۰۱۹ کمی تغییرات در سوالاتش ایجاد کرد (سوالاتش را کم‌تر کرد). برای آن‌که با جزئیات این تغییرات آشنا شوید، این لینک را بخوانید. تنها نکته مهم آن است که در آزمون‌های آزمایشی TPO، که بعدا در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم، و در منابع قدیمی، با نسخه قدیمی سوالات مواجه می‌شوید که باید این تغییرات را مد نظر قرار دهید. البته همچنان منابع و TPOهای قدیمی برای تمرین و مطالعه قابل استفاده هستند. در این قسمت با توجه به نسخه جدید، بخش‌های آزمون تافل معرفی می‌شوند. 

پیش از شروع، این نکته کوتاه را اضافه کنم که به صورت شانسی در آزمون تافل یکی از بخش‌های ریدینگ یا لیسنینگ طولانی‌تر (Long Format) می‌شود. البته با توجه به تعداد سوالات اضافه شده زمان آن بخش نیز طولانی‌تر می‌شود. اینکه کدام یک از این بخش‌ها طولانی‌تر باشد، حتی برای آزمون دهنده‌های یک مرکز که همزمان آزمون می‌دهند یکسان نیست. من خودم این را بعد آزمونم متوجه شدم!

ریدینگ (Reading)

اولین قسمت از آزمون تافل ریدینگ است. در این قسمت با توجه به اینکه ریدینگ شما در قالب طولانی باشد یا نه سه یا چهار متن قرار دارد. در ابتدای هر متن پیش از آنکه سوالات را ببینید به شما فقط متن را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه شما در حین جواب دادن به تمام سوالات، متن را مشاهده می‌کنید و سوالات به ترتیب پرسیده می‌شوند، به نظر من بهتر است که بگذارید همزمان با پاسخ دادن به سوالات متن را بخوانید. حتما بخش‌هایی از متن را که از آن‌ها سوالی پرسیده نشده است نیز مطالعه کنید. چرا که ممکن است در برخی سوالات به آگاهی از مفاهیم اشاره شده در جملات یا پاراگراف‌های قبلی نیاز داشته باشید همچنین در آخرین سوال هر متن باید قسمت‌هایی که متن را به طور صحیح خلاصه می‌کنند انتخاب کنید. از این رو لازم است که به تمام متن تسلط داشته باشید. در بخش ریدینگ امکان پاسخ و تغییر جواب تمام سوالات قبلی و بعدی وجود دارد. همچنین می‌توانید در یک لیست مشاهده کنید که به کدام سوالات پاسخ داده‌اید.

یکی از مرسوم‌ترین سوالات ریدینگ، پرسیدن معنی کلمات در متن است. این سوالات باید کمترین زمان را از شما بگیرد. اگر معنی یک کلمه را می‌دانید، بدون مطالعه جمله‌ای که کلمه در آن قرار گرفته است، گزینه صحیح را انتخاب نمایید. اگر معنی کلمه‌ای را نمی‌دانید، احتمالا جمله شما را به انتخاب گزینه صحیح راهنمایی نمی‌کند. بخش ریدینگ انواع محدودی سوال دارد که بعد از چند آزمون آزمایشی به آن‌ها مسلط خواهید شد. نیاز نیست در این مقاله به تک‌تک سوالات پرداخته شود. تنها نکته‌ باقی مانده که خیلی به شما در سوالات ریدینگ کمک خواهد کرد، حفظ آرامش در خواندن متن‌ها و توجه به کاما در جملات است. استرس زیاد باعث می‌شود سخت‌تر جملات را متوجه شوید و مجبور شوید چند بار آن‌ها را بخوانید. توجه به کاما در تشخیص Clauseها و جملات تعریفی یا معترضه به شما کمک می‌کند، که توانایی تفکیک آن‌ها باعث درک بهتر متن می‌شود.

لیسنینگ (Listening)

در بخش لیسنینگ بعد از شنیدن یک مکالمه یا یک ارائه، به سوالات پاسخ می‌دهید. بر خلاف ریدینگ هنگام پاسخ دادن به سوالات امکان گوش دادن مجدد وجود ندارد. به خاطر همین نُت‌برداری در این بخش خیلی مهم است. به نظر من در نت‌برداری این بخش لازم است که تمام اطلاعات پخش شده از فایل صوتی را یادداشت کنید. در سوالات لیسنینگ امکان بازگشت به سوالات قبلی وجود ندارد. برای رفتن به سوال بعدی، بعد از آن‌که دکمه Next را می‌زنید نیاز است که مجددا با زدن دکمه Ok رفتن به سوال بعدی را تایید کنید. پیشنهاد من این است که در فاصله بین کلیک بر روی این دو دکمه مجددا از صحت پاسختان مطمئن شوید. 

همان‌طور که گفته شد سوالات لیسنینگ به صورت مکالمه یا ارائه است. بخش مکالمه اکثرا گفت‌و‌گوی یک دانشجو با استادش یا یکی از مسئولین دانشگاه هست و بخش ارائه هم در اکثر مواقع ارائه یک استاد و پرسش و پاسخ آن با دانشجویان است. بعد از پایان بخش لیسنینگ به شما زمان استراحت داده می‌شود که باید اتاق آزمون را ترک کنید. پیش از پایان زمان استراحت به پشت میزتان در اتاق آزمون برگردید. 

اسپیکینگ (Speaking)

یکی از چالشی‌ترین بخش‌های آزمون تافل، اسپیکینگ هست. برای همین در همین بخش هم کمی مفصل‌تر آن را توضیح می‌دهیم تا با این شرح دادن معلوم شود آن‌قدرها هم سخت نیست. در این سوالات نت‌برداری صحیح و بهینه نقش پررنگی در عملکرد شما ایفا می‌کند. در سوالات اسپیکینگ، پیش از آغاز زمانی که برای آماده‌سازی جواب به شما داده شده، صورت سوال برای شما خوانده می‌شود. صبر نکنید تا گوینده صورت سوال را کامل بخواند و سپس نت‌هایتان را آماده کنید. همزمان با خواندن سوال به این کار بپردازید. با این کار زمان بیشتری برای آماده شدن خواهید داشت. در ادامه سوالات این آزمون را بررسی خواهیم کرد:

۱- نظر شخصی: در این قسمت باید نظر شخصیتان، موافقت یا عدم موافقت‌تان را در مورد یک موضوع خاص بیان کنید.  ۱۵ ثانیه برای آماده شدن و ۴۵ ثانیه برای گفتن پاسخ وقت خواهید داشت. در نسخه قدیمی تافل دو سوال اول به این صورت بوده‌اند که در نسخه جدید تنها سوال اول در این قالب است.

۲- اتفاق در دانشگاه: در این سوال شما یک اطلاعیه از دانشگاه را می‌خوانید. در این اطلاعیه معمولا تصمیم دانشگاه در یک مورد خاص توضیح داده می‌شود یا درخواستی مطرح می‌گردد. در اکثر مواقع دو دلیل برای حمایت از تصمیم یا درخواست مطرح شده آورده می‌شود. ۴۵ ثانیه فرصت دارید تا متن را بخوانید و نت برداری کنید. (بهتر است وقتتان را فقط صرف نوشتن موضوع و دلایل به صورت تیتروار نمایید). بعد از متن، گفت‌و‌گوی دو دانشجو را می‌شنوید. در اکثر اوقات یکی از دانشجویان با تصمیم اتخاذ شده مخالف است و دو دلیل آورده شده در متن را رد می‌کند. ممکن است دانشجو با موضوع اطلاعیه موافق باشد و با هر دو دلیل موافقت کند. به ندرت هم امکان دارد که دانشجو با یکی از دلایل موافق و با یکی دیگر مخالف باشد. نظرات دانشجو و مثال‌هایی که برای رد دلایل متن می‌آورد را یادداشت کنید. بعد از پایان بخش صوتی، ۳۰ ثانیه برای آماده کردن پاسخ و ۶۰ ثانیه برای گفتن آن زمان خواهید داشت. 

توجه داشته باشید که توضیحات شما بیشتر باید بخش صوتی (گفت‌وگوی دو دانشجو) را پوشش دهد. از این رو بهتر است از متن تنها به گفتن موضوع تصمیم یا درخواست بسنده کنید. دلایل ارائه شده در متن، در صحبت‌های دانشجو پوشش داده می‌شود. 

۳- یک ارائه و یک متن علمی: در این قسمت به شما حدود ۶۰ الی ۹۰ ثانیه زمان داده می‌شود که یک پاراگراف را، که معمولا در مورد یک پدیده علمی (اکثرا زیست‌شناسی) است، مطالعه کنید. بعد به ارائه یک استاد گوش می‌دهید. در اکثر مواقع، در این ارائه به بیان یک یا دو مثال در مورد آن پدیده پرداخته می‌شود. بعد از پایان بخش صوتی، ۳۰ ثانیه به شما فرصت داده می‌شود تا پاسختان را آماده کنید و در ۶۰ ثانیه آن را بگویید. در این بخش هم باید در اکثر زمان پاسختان بخش صوتی را پوشش دهید. هنگام نت برداری از متن، نوشتن موضوع کلی و جزئیاتی اندک کفایت می‌کند. در نت برداری از بخش صوتی هم به مثال‌ها به صورت جزئی توجه شود و تا می‌توانید نکات آن را یادداشت کنید. در زمان آماده‌سازی بخش‌های اضافی را حذف می‌کنید.

۴- ارائه علمی: در این سوال شما تنها به یک ارائه علمی گوش می‌دهید که ارائه دهنده به بیان یک مفهوم علمی و ارائه چند مثال برای توضیح آن مفهوم می‌پردازد. در نت برداری این بخش باید بتوانید موضوع و مثال‌ها را به تفکیک یادداشت کنید و در پاسخ هم آن‌ها را بیان کنید. در این سوال بعد از پایان قسمت صوتی ۲۰ ثانیه فرصت آماده کردن جواب و ۶۰ ثانیه فرصت گفتن آن را خواهید داشت.

در نسخه قدیمی تافل تعداد سوالات اسپیکینگ ۶ عدد بود (به جای ۴تا). ۲ سوال در قالب نظر شخصی بود (در سوال اول توضیح داده شد). هر چند که این دو سوال فرق‌هایی با هم داشت اما تمام آن‌ها در سوال ۱ نسخه جدید ادغام شده است. علاوه بر این، یک سوال دیگر وجود داشت که صرفا گفت‌و‌گوی دو دانشجو بود که در مورد مشکل (عموما) شخصی یکی از آن‌ها صحبت می‌کردند و دو راه حل ارائه می‌دادند. این دو سوال حذف شده را به این جهت توضیح مختصری دادم که در منابع/ TPOهای قدیمی ممکن است به این دو سوال بر خورده باشید.

این که سوالات از همچنین نظم یکسانی در تمام آزمون‌ها پیروی می‌کنند احتمالا برایتان جالب بوده است. خوش‌بختانه الگوی همه سوالات تافل یکسان است در نتیجه می‌توانید تلاش‌هایتان را برای تسلط بر روی این الگو‌ها متمرکز کنید تا با صرف کمترین زمان، بیشترین بهره‌وری را داشته باشید. همچنین داشتن قالب (تمپلیت) برای پاسخ به هرکدام از سوالات خیلی خیلی در عملکرد مثبت شما در آزمون تاثیر خواهد داشت. بخواهم روراست عرض کنم، قالب‌های پاسخ به هر سوال را حفظ کنید و صرفا جاهای خالی آن را متناسب با محتوای سوالات پر کنید. به این شکل، نه تنها در زمان شما خیلی صرفه‌جویی می‌شود، بلکه آرامش شما در جلسه آزمون به صورت قابل توجهی حفظ خواهد شد. منابع زیادی برای معرفی این قالب‌ها وجود دارد که در بخش منابع (بعدا) آن‌ها را معرفی خواهم کرد. اگر وقت کافی نداشتید که خودتان یک تمپلیت منحصر به فرد با ساختارهای گرامری و لغوی پیشرفته‌تر طراحی کنید، عینا از همان قالب‌های موجود استفاده کنید. هرچند که از بس این قالب‌ها استفاده شده‌اند، کاملا برای مصحح‌ها آشنا هستند و ممکن است نمره پایین‌تری برای شما در نظر بگیرند؛ اما، به نظر من، استفاده از این قالب‌ها بهتر از نداشتن قالبی مشخص برای پاسخ به سوالات است.

رایتینگ (Writing)

بخش رایتینگ، آخرین بخش آزمون است و از دو سوال تشکیل شده است. برای هر سوال حداقل تعداد کلماتی که باید بنویسید مشخص شده‌اند. تجربه نشان داده است که هرچه تعداد کلماتتان از مقدار گفته شده بیشتر باشد، نمره بیشتری خواهید گرفت. اما توجه به این نکته خیلی ضروری است که به هیچ وجه کیفیت را فدای کمیت نکنید. یک متن طولانی سرشار از ایرادات گرامری و لغوی خیلی بدتر از متنی کوتاه‌تر با غلط‌های کمتر است. در ادامه به توضیح مختصری در مورد این دو سوال خواهیم پرداخت.

۱- مقاله و ارائه: در این سوال ابتدا به شما فرصتی داده می‌شود تا یک مقاله کوتاه در مورد یک موضوع علمی را بخوانید. در مقاله اکثرا سه فرضیه‌ برای اثبات یا رد یک پدیده یا سه راه‌حل‌ برای حل یک معضل پیشنهاد شده‌اند. در اغلب اوقات متن مقاله از چهار پاراگراف تشکیل شده است که در پاراگراف اول به معرفی موضوع و در سه پاراگراف باقی‌مانده به ارائه فرضیات یا راه‌حل‌ها می‌پردازد. بعد از خواندن متن به یک ارائه گوش خواهید داد. اکثرا، ارائه دهنده فرضیات و دلایل مقاله را به ترتیب رد می‌کند. در پایان از شما خواسته می‌شود که در مطلبی متن خوانده شده و ارائه را با هم مقایسه کنید. در هنگام نوشتن، شما می‌توانید متن را ببینید. 

در این سوال بیشتر لازم است که مطالب گفته شده در ارائه را نقل کنید و صرفا به مطالب مقاله اشاره نمایید. خوشبختانه به خاطر اینکه نوع این سوال کاملا در تمام آزمون‌ها تکرار می‌شود می‌توانید یک قالب کلی برای پاسخ دادن به آن را حفظ کنید و در هنگام آزمون صرفا فکرتان را به پر کردن جاهای خالی معطوف کنید.

 ۲- نگارش مستقل: در این سوال نظر شما راجع به یک موضوع پرسیده می‌شود. باید در متنی نظر خودتان را راجع به این موضوع بیان کنید. برای پاسخ دهی به این سوال هم قالب‌های خوبی وجود دارد که بعدا به معرفی آن‌ها خواهم پرداخت.

در این مقاله با بخش‌ها و سوالات مختلف آزمون تافل آشنا شده‌اید. هدف من از توضیح این بخش‌ها این بود که نشان دهم که سوالات آزمون تافل از الگو‌های مشابهی پیروی می‌کنند. هر چند که تسلط به این الگوها نمی‌تواند نیاز به تسلط زبانی را برطرف کند اما بسیار در بهینه‌سازی مطالعات و کاهش استرس کمک کننده است. در مقالات بعدی در مورد تجربیاتم و منابعی که استفاده کردم توضیح خواهم داد.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
تقی
تازه از دانشگاه واترلو پذیرش گرفتم و اول راهم