در جستجوی کارآموزی

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

توی این مطلب قصد دارم تا از تجربه جستجوی کارآموزیم برای تابستون ۲۰۲۰ بنویسم. من دانشجوی سال دوم دکترای کامپیوتر در دانشگاه میشیگان آمریکا هستم و زمینه‌ی کاریم پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) و رایانش اجتماعی (Social Computing) است.

(این مطلب تکمیل/ویرایش می‌شود)

نکاتی که تو جستجوم برام مهم بودند:

  1. موقعیت کارآموزی حتما تحقیقاتی باشه و دنبال کارآموزی‌های مهندسی با عناوین (Software Engineering, Machine Learning Engineer, Data Scientist) Internship نبودم.
  2. کارآموزی مرتبط به زمینه‌ی تحقیقاتیم باشه، به این معنی که حداقل یکی از دو مورد پردازش زبان طبیعی یا رایانش اجتماعی رو پوشش بده (اگر نه هردو). ترجیحم هم روی کارآموزی‌های پردازش زبان طبیعی بود.

شرکت‌هایی که از جستجو مستثنا بودند:

  • آمازون و فیسبوک: این دو شرکت کمی بعد از شروع ریاست جمهوری ترامپ (ظاهرا) به خاطر سخت‌تر شدن قوانین Export License از استخدام کارآموزهای ایرانی خودداری می کنند. شخصا هم بخاطر سیاست‌ها و عملکرد این دو شرکت، حتی در صورت امکان مایل نبودم براشون کار کنم.
  • گوگل: من موقع جستجو برای کارآموزی دانشجوی سال دوم دکترا بودم. ظاهرا گوگل برای جذب کارآموز تحقیقاتی، یک سیاست داخلی داره (که این رو توی ورکشاپ‌های اینترنشیپشون هم جدیدا می گن) که به طور معمول دانشجوهای سال سوم به بعد رو استخدام می کنند:
  • ماکروسافت ریسرچ: تقریبا هرکسی که میشناختم که ماکروسافت ریسرچ اینترنشیپ رفته بود از طریق referral رفته بود. استاد من هم ازین عادت‌ها نداره که مارو برای اینترنشیپ به کسی معرفی کنه. از طرف دیگه‌ هم اگه بخوای خودت اقدام کنی، برای پر کردن فرم‌های کارآموزی ماکروسافت ریسرچ نیاز به ۲ توصیه‌نامه دارید. برای همین هم من چون هنوز اول دکترام بود و خیلی تجربه و مقاله نداشتم و نمی خواستم هم از استادم بخوام که برام توصیه‌نامه بنویسه برای جایی که احتمالا اپلیکیشنم رو نگاه هم نمی کنند، از اول ماکروسافت ریسرچ اپلای نکردم. البته بعدا متوجه شدم که تا حدی اشتباه می کردم چون ۱- اون تیم‌هایی که من علاقه‌مند بودم باهاشون کار کنم می گفتند که حداقل در حد نگاه همه‌ی اپلیکیشن‌هارو یک دور مرور می کنند و ۲- خود استادم خیلی دیر (توی مارچ) بهم گفت چرا ماکروسافت ریسرچ اپلای نمی کنی؟ من خوشحال میشم برات توصیه نامه بنویسم و اصلا مشکلی نیست. ولی خب متاسفانه برای اپلای کردن دیر شده بود. نهایتا توی اوایل مارچ فرم‌های یکی از آخرین موقعیت‌هاشون رو پر کردم و با اینکه توصیه‌نامه‌های نسبتا خوبی هم داشتم اما خبری از MSR نشد (که البته انتظارم هم همین بود).

شرکت‌هایی که برای کارآموزی باهاشون در ارتباط بودم:

نام شرکتمکاننحوه ارتباطمصاحبه(ها)نتیجهنکات دیگر
AppleCupertino, CAEvent @ UniversityN/AN/Aواحد منابع انسانی ابتدا برای تعیین وقت مصاحبه تماس گرفت اما بعد از چند ایمیل دیگه جواب نداد. ظاهرا این اتفاق در اپل نادر نیست.
TwitterSan Francisco, CAOnline ApplicationOnline Coding InterviewRejectمن با Director of Engineering تیم مرتبط با زمینه کاری خودم در ارتباط بودم و ایشون معرفیم کردن اما نهایتا خبری از توییتر برای مصاحبه نشد.
Uber AISan Francisco, CAReferral2x Remote Video Interviews about ResearchRejectبا اینکه مصاحبه‌ها خوب پیش رفته بودند اتفاق عجیبی افتاد و اول برام ایمیل فرستادند که قبول شدی و اطلاعاتت رو بفرست و بعدش برام ایمیل ریجکشن فرستادند. وقتی پرسیدم گفتند اشتباه شده بود که به نظرم خیلی عجیب بود
Bloomberg AILondon & New YorkOnline Application1x Initial screening call w/ recruiter
1x phone coding interview
1x ML phone interview
3x (virtual) on-site research interviews
Rejectمصاحبه‌های من با این تیم نسبتا خوب پیش رفته بودند و تیم لندن هم که من باهاشون مصاحبه می کردم استادم رو میشناختند قبلا از دوستام کارآموز گرفته بودند. بخاطر کرونا من ازشون خواستم که اینترنشیپم رو به نیویورک منتقل کنند (اون موقع هنوز کرونا در آمریکا پخش نشده بود) و بعد از چند روز برام ایمیل ریجکت اومد.
DropboxNew YorkOnline Application1 Online Coding Interview1 Phone Coding InterviewAborted because of CoronaVirus
ASAPPNew YorkOnline Application1x Video Research Interview3x Onsite InterviewsAborted because of CoronaVirusتقریبا مطمئن بودم که ازینجا آفر میگیرم اما بهم نهایتا گفتند که بخاطر کرونا و نامعلومی اوضاع استخدام‌هارو متوقف کردند. چند روز پیش خوندم که بخاطر کاربردی بودن تکنولوژیشون در دوران کرونا شرکتشون ۲۴۵ میلیون دلار فاند ریز کرده.
EtsyNew YorkOnline Application2x Phone Coding Interviews3x Onsite InterviewsAborted because of CoronaVirus
MeedanRemotePrevious Collaborator2x Video InterviewsAcceptمن Director of Research این شرکت رو از قبل میشناختم و باهاش یک مقاله نوشته بودم. بعد از اینکه کرونا بساطمون رو تعطیل کرد باهاش تماس گرفتم و ازش در مورد کارآموزی پرسیدم و بعد از یک مکالمه‌ی کوتاه با خودش و یک مکالمه با مدیرعامل قبولم کردند و برام آفر فرستادند.
امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
اشکان
دانشجوی دکترای کامپیوتر در دانشگاه میشیگان