ترجمه مدارک و تعویض پاسپورت

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

سلام دوستان، من امروز رفتم دارالترجمه برای تحویل مدارک که گفتم تجربه م رو باهاتون به اشتراک بذارم شاید به درد کسی بخوره:
یک : من قبل عید مدارک گواهی موقت رو برای ارسال به دانشگاه برده بودم دارالترجمه کاخ که برام توی سربرگ قوه قضاییه و با مهر مترجم ترجمه انجام دادن و اون جمله ارزش ترجمه ندارد رو هم حذف کردن و همون موقع هم هزینه‌های دفتری رو خیلی بالاتر از جاهای دیگه زدن (یادمه ۴۸۰تومن برای دوتا مدرک موقت هر کدوم دو نسخه و دونسخه از یک شناسنامه گرفتن) و متاسفانه حواسم به ویزا نبود و یادم رفت که عکس بگیرم و مجبور شدم مجدد سفارش بدم و مجدد هم ذکر کردم بهشون که توی سربرگ میخوام ولی امروز که رفتم تحویل گرفتم دیدم روی کاغذ آچهار زدن و مهر مترجم هم نداره و کلی باهاشون بحثم شد. از اونها انکار که اینکار غیرقانونیه و ما امکان نداره انجام بدیم و از من هم که مطمئنم که انجام دادید. بهرحال چون هزینشم از قبل پرداخت کرده بودم نتونستم کاری کنم و مجبور شدم تحویل بگیرم.

گواهی موقت بقیه مدارک رو هم چون عضویت ISIC داشتم بردم دارالترجمه تات که برام انجام دادن و خیلی از کارشون راضی بودم ۲۵ درصد هم تخفیف به خاطر عضویت سازمان جهانی دانشجویان داشتم که حدود ۸۰۰ تومن ترجمه ها (دوتا سوپیشینه، سه تا سند دفترچه ای، یک تعهد محضری، دوتا شناسنامه، یک اشتغال به تحصیل، یک قباله ازدواج) شد که ۲۰۰ تومن تخفیف گرفتم. فاکتور و هزینه های دفتری هم طبق تعرفه دریافت کردن و هیچ هزینه ای اضافه تر نگرفتن. درمورد گواهی موقت هم ازشون پرسیدم و گفتن سفارت خودشون کارمندای فارسی زبان دارن و کاملا تطبیق مدارک میدن و میدونن چی فارسی نوشته شده و چطور به انگلیسی ترجمه شده و تمامی مدارک ایران رو اشنایی کامل دارن و الکی هزینه غیرقانونی گرفتن ازتون. ترجمه گواهی موقت تعویض پاسپورت با مهلت انقضای بیش از دوسال (دوسال و نه ماه بودم): برای اینکار باید برید دفترگذرنامه اصلی (شهرآرا) یعنی حتی ساکن شهرستان هم باشید باید همین کار رو کنید و اونجا یک کپی از صفحه اول پاسپورت بگیرید و درخواستتون مبنی بر تعویض به خاطر دریافت ویزای ۵ ساله رو بنویسید و اونجا درخواستتون رو سرهنگی که دفترش انتهای سالن هست امضا کنن که بتونید تعویض کنید. اگر ساکن شهرستان باشید باید ببرید اداره گذرنامه شهر خودتون هم تایید کنن که پلیس بعلاوه ده شهرستان بتونه براتون تعویض کنه یا اینکه پلیس بعلاوه ده تهران اقدام کنید که همونجا پانچ میکنن و نیازی به تایید شهرتون نداره.
تعویض پاسپورت برای تعویض پاسپورت هم اگر برگه درخواست پاسپورت قبلی رو داشته باشید همون رو تحویل بدید پلیس بعلاوه ده و نیازی نیست فرم مجدد پر کنید. میتونید ادرس و اینا رو هم تغییر بدید. برای خانم‌های متاهل هم اگر برگه قبلی رو داشته باشید با همون میتونید مجدد درخواست بدید و نیازی به گرفتن اجازه خروج مجدد ندارید. (شماره شناسه همون اجازه خروج قبلی کافیه). هزینه مجدد ندید.یک نکته مهم هم اینکه اگر برگه درخواست پاسپورتتون رو نگه دارید میتونید با همون برگه هم از خارج از کشور مجدد درخواست تعویض بدید. این رو از اداره گذرنامه پرسیدم و گفتن کلی از مراحل اداریش کم میشه (نیاز به پر کردن مجدد فرم و کپی مدارک شناسایی و اجازه خروج از کشور دیگه لازم نیست) باتوجه به اینکه کانادا و امریکا سفارت نداریم بهترین کار اینه که این فرم درخواست پاسپورت رو همراه داشته باشید.

سوالی که پیش میاد:
یعنی برای دریافت ویزا ۵ ساله حتما باید پاس ۵ سال اعتبار داشته باشه؟
بهتره که خب پاستون اعتبارش کامل باشه چون اعتبار ویزا تا پایان اعتبار پاسپورت میخوره، برای کانادا پرس و جو کردم متوجه شدم دردسرش زیاده چون باید بفرستن واشنگتن و کلی هزینه و وقت میره برای همین اینجا عوض کردم، و اینکه خب با دو پاسپورت برای ویزا دردسر دوتا پاس همراه داشتن هم دارید.توی درخواست بگید برای ویزای کانادا میخواید موافقت میکنن ولی حتما باید اداره شهرآرا برید و پاس جدیدم هم سه روزه رسید دستم. ساکن کرج بودم که پلیس بعلاوه ده کرج گفتن مهر کرجم میخوان برای همین از تهران درخواست دادم

عضویت در سازمان جهانی دانشجویان:
با عضویت در این سازمان میتونید کارتشون رو بگیرید و خدمات خوبی داره بنظرم. از دوتا از خدماتش که تخفیف دارالترجمه و سایت یادگیری زبان EF بود استفاده کردیم و راضی بودیم. گرچه علت اصلی ثبت نامم برای استفاده از تخفیف ترکیش ایرلاین و استفاده از اضافه بار بود که هنوز نرسیدم به قسمت استفاده ازش:grinning: ولی تا همینجا هم بنظرم با توجه به هزینه کم ثبت نامش ارزشش رو داشت.
یک سری خدمات بین المللی هم دارن که از اون ها هم نتونستیم فعلا استفاده کنم و تجربه ای ندارم ولی توی سایت اصلی گذاشتن و خیلی زیادتر از خدماتشون توی ایرانه. مخصوصا خدمات اروپاش بنظرم خیلی خوب بود.

isic.ir

با تشکر از Maryam

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
نویسنده مهمان
نوشته‌های شما و مطالب مفیدی که بهشون برمی‌خوریم رو توسط این نویسنده (و درصورت تمایل، با اسم خودتون) منتشر می‌کنیم.