کار در سوئیس

آخرین به روز رسانی در تاریخ 10 شهریور 1399

سویس کشوری که از لحاظ جغرافیایی داخل اروپا قرار دارد ولی از لحاظ سیاسی و مالی جزو اتحادیه اروپا محسوب نمیشود. سوئیس کشور با حدود 8.5 میلیون نفر جمعیت است که دارای 4 زبان اصلی شامل آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و رومانیایی است. حدود 60 تا 70 درصد خاک سویس آلمانی زبان و حدود 20 درصد فرانسه زبان هستند. از لحاظ درآمد بخش آلمانی زبان ثروتمندتر و دارای حقوق‌های بالاتری هستند.

از لحاظ سیستم دانشگاهی، در یک دسته‌بندی کلی می‌توان دانشگاه‌های سوئیس را به دو دسته فدرال و ایالتی تقسیم کرد. دانشگاه‌های فدرال تنها دو دانشگاه هستند. پلی تکنیک زرویخ (ETH Zurich)و پلی تکنیک لوزان (EPFL) دو دانشگاه فدرال سویس محسوب می‌شوند. بقیه دانشگاه‌های سوئیس دانشگاه‌های ایالتی محسوب می‌شوند.

از لحاظ وضعیت اقامت همواره این جملات که دریافت اقامت سویس کار بسیار دشواری است مورد توجه بوده است. در واقع مدت زمان دریافت اقامت دائم و بعد از آن پاسپورت سوئیس، روندی طولانی و پیچیده است ولی به هر حال انجام‌پذیر است. در مورد نحوه اقامت در نوشته‌های بعدی به طور کامل توضیح داده خواهد شد. نکته‌ای که در این نوشته حائز اهمیت است برای دریافت اقامت بعد از تحصیل شما نیاز به کار دارید. اما سوالی که مطرح می‌شود اینست که وضعیت کار در سوئیس به چه شکل است؟

در محدوده جغرافیایی اروپا، مشاغل در سوئیس به صورت متوسط از درآمد بالاتری برخوردار هستند، و نسبت به بقیه اروپا مالیات کمتری پراخت می‌کنند ولی از جهتی هزینه زندگی در سوئیس به مراتب بالاتر از کشورهای همسایه خود مثل آلمان و ایتالیا و فرانسه است. طبق رتبه‌بندی موسسه لگاتوم وضعیت سوئیس در مورد شاخص‌های مختلف به شکل زیر است.

اما برای پاسخ دادن به این سوال که شرایط کار در سوئیس به چه شکل است بعنوان یک شهروند غیر سوئیسی و اروپایی باید به نکته توجه کرد که تعداد مجوزهای کاری که هر سال به افراد غیر سوئیسی داده می‌شوند محدود است. برای یک موقعیت شغلی اگر افراد دارای صلاحیت یکسان باشند، الویت اول با شهروندان سوئیس بعد با شهروندان اروپا و در رده سوم برای بقیه دنیاست. از طرفی به دلیل درآمد بالاتر و وجود شرکت‌های چند ملیتی در سوئیس، رقابت در بازار کار سوئیس بشدت بالاست چراکه بسیاری از افراد از اتحادیه اروپا به سوئیس برای کار می‌آیند. با تمام این شرایط پیدا کردن کار بسیار رقابتی است ولی امکان‌پذیر است.


امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
اميرسياوش
اميرسياوش هستم، ساكن لوزان شهری به كوچيكی استاديوم آزادی. فارغ التحصيل مكانيك فنی، دانشجوي مستر EPFL و آماده برای تجربه های جديد و اشتراكشون با شما.