مدارک مورد نیاز برای مصاحبه جهت اخذ ویزای آمریکا

آخرین به روز رسانی در تاریخ 5 اسفند 1399

در روز مصاحبه تمامی مدارک مورد نیاز از جمله پاسپورت، پرینت فرم DS160، ترجمه مدارک مربوطه را بایستی همراه داشته باشید. به در این روز پس از کنترل افراد و ورود به کنسولگری، ابتدا انگشت نگاری صورت خواهد پذیرفت. سپس با توجه به نوبت داده شده به پشت باجه‌ها مراجعه خواهید نمود. در این حالت آفیسر مربوطه از شما سوالاتی را خواهد پرسید. سپس یک Case Number در اختیار شما قرار می‌دهد که از طریق این شماره می‌توانید وضعیت ویزای خود را پیگیری نمایید.

مدارک مهم در روز مصاحبه جهت اخذ ویزای آمریکا

♦♦♦در این قسمت فهرست مدارک مورد نیاز برای مصاحبه ارائه شده است.♦♦♦

1- رسید تکمیل فرم DS-160: تاییده‌ای که در صفحه آخر و پس از ارسال فرم DS-160 به شما نشان داده می‌شود. جهت مشاهده نمونه این رسید به بخش راهنمای تکمیل فرم DS-160 راجعه نمائید.


2- رسید پراخت هزینه SEVIS FEE: این هزینه فقط برای F1 و J1 پرداخته می‌شود و F2 و J2 نیازی به پرداخت این هزینه ندارند.

توجه: در صورت انتقال سویس (SEVIS Fee) از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر، حتما نامه SEVIS Fee Transfer Confirmation به همراه پرینت رسید SEVIS Fee جدید را به همراه داشته باشید.


3- نامه پذیرش دانشگاه یا Admission Letter: این نامه به همراه برگه I20 …. برای شما ارسال خواهد شد.

4- نامه فاند یا بورسیه (Fund): به طور معمول هزینه‌های دانشگاه، فاند تخصیص یافته و موارد مرتبط در فرم I20 که دانشگاه برای شما ارسال می‌کند، وجود دارد. در برخی مواقع ممکن است دانشجویان نامه جداگانه‌ای برای فاند خود از یک شرکت یا … داشته باشند. در صورت موجود بودن این نامه را نیز به همراه داشته باشید. در غیر اینصورت ضرورتی ندارد.

5- فرم I-20 : این فرم برای دانشجویانی است که به صورت F1 و F2 به سفارت مراجعه می‌نمایند. جهت آشنایی با فرم I20 به بخش راهنمای جامع I20 مراجعه نمائید.

6- فرم DS-2019 : این فرم برای دانشجویانی است که به صورت J1 و J2 به سفارت مراجعه می‌نمایند. جهت آشنایی با فرم DS-2019 به بخش راهنمای جامع DS-2019 مراجعه نمائید.

7- پرینت پرداخت هزینه MRV Fee: در حساب کاربری سفارت شما بخشی به عنوان مشاهده رسید پرداخت هزینه 160 دلار یا 320 دلار یا … وجود دارد. بهتر است این رسید را برای مواقع ضروری پرینت و به همراه داشته باشید.


8- پاسپورت

9- ریز نمرات مقاطع لیسانس، ارشد و دکتری: اصل و ترجمه ریز نمرات، در برخی موارد فقط به همراه داشتن ترجمه ریز نمرات کفایت می‌کند. اما برخی از آفیسرها ممکن است از شما اصل ریز نمره را بخواهند. بنابراین توصیه می‌شود که اصل ریز نمره را نیز همراه خود داشته باشید.

توجه: اگر پذیرش برای مقطع لیسانس دارید، اصل و ترجمه ریزنمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی را نیز به همراه داشته باشید.

10- پرینت CV خود را به همراه داشته باشید.

11- کارت خدمت سربازی: اصل و ترجمه کارت پایان خدمت (معافیت، …) سربازی

12- وثیقه: اصل و ترجمه برگه وثیقه در صورتیکه به جای خدمت سربازی، مبلغ وثیقه گذاشته‌اید. توجه: همچنین در صورت استفاده از معافیت تحصیلی، اصل و ترجمه نامه نظام وظیفه که به وزارت علوم ارسال شده است را به عنوان مدرک و جایگزین کارت پایان خدمت به همراه داشته باشید.

13- نامه Research Plan: در حقیقت این برگه به درخواست شما، توسط دانشگاه یا استاد برای شما ارسال می‌گردد. در این نامه هدف فعالیت شما در پروژه پیش رو در دانشگاه مقصد توضیح داده شده است. برخی آفیسر ها هنگام مصاحبه این نامه را درخواست نمی‌کنند. اما شدیدا توصیه می‌شود در صورتیکه می‌توانید از دانشگاه و یا استاد گرفته و به همراه داشته باشید.


14- نامه انگیزشی یا SOP (Statement of Purpose): در برخی مواقع، به خصوص برای دانشجویانی که Fund و Research Plan نداشته‌اند، این نامه از دانشجو خواسته شده است. علاوه بر CV و Research Plan، این نامه نیز مورد بررسی آفیسر قرار می‌گیرد. لطفا در متن آن دقت کنید!!!!


15- نامه تمکن مالی یا BS (Bank Statement): در صورتیکه فاند ندارید یا پارشال فاند هستید، نامه تمکن مالی اجباری است. برای کسانی که فاند دارند این نامه اختیاری است و ممکن است با توجه به شرایط خاص برایشان مورد نیاز باشد. مثلا ممکن است حتی با فاند کامل، هزینه‌های F2 پوشش داده نشود و در این صورت از شما نامه تمکن مالی درخواست شود. به طور کلی برای افراد فول فاند نیاز نمی‌باشد. برخی از دانشجویان فول فاند این برگه را به همراه دارند تا در صورت نیاز سریعا به آفیسر نشان دهند. توصیه می‌شود برگه تمکن مالی به نام پدر یا مادر باشد.

16- عکس 5*5 : بهتر است دو قطعه عکس 5 در 5 با مشخصات ذکر شده در فرم DS-160 به همراه داشته باشید تا در صورتیکه به هر دلیل از جمله کیفیت پایین یا عکس آپلود شده، یا استاندارد نبودن … از شما درخواست عکس نمودند، با مشکل مواجه نشوید.

17- اصل و ترجمه شناسنامه : در برخی مصاحبه ها آفیسر به دلایلی درخواست مشاهده شناسنامه و ترجمه داده است. به خصوص برای افراد متاهل که به عنوان مدرک ازدواج ضروری می‌باشد. توصیه می شود اصل و ترجمه شناسنامه را به همراه داشته باشید.

18- اصل و ترجمه سند ازدواج: برای افراد متاهل سند ازدواج و ترجمه آن ضروری است. اگر فرزند شما نیز به همراه شما برای مصاحبه می‌آید، حتما اصل و ترجمه شناسنامه فرزندتان را به همراه داشته باشید.

توجه 1: برای کسانی که تاریخ ازدواج آنها نزدیک بوده است، حتی در برخی مواقع تا دو سال، توصیه می‌شود علاوه بر اصل و ترجمه شناسنامه و سند ازدواج، عکس‌های مراسم عقد، دفترخانه، عروسی و … را به همراه داشته باشید تا در صورتیکه آفیسر به هر دلیلی به شما شک کرد، بتوانید ازدواج خود را اثبات نمائید.

توجه 2: تاریخ ازدواج روی شناسنامه با سند ازدواج را کنترل نمائید که یکسان باشد. تاریخ عقد و ازدواج خود را به خاطر داشته باشید!!! و در صورتیکه مورد سوال واقع شدید دو تاریخ را به تفکیک بتوانید ذکر کنید.


19- اصل و ترجمه کارت ملی (اختیاری): در برخی مصاحبه‌ها (به ندرت) آفیسر به دلایلی درخواست مشاهده کارت ملی (National Identification Card ) و ترجمه آن را داده است. این مورد بسیار کم دیده شده است و به نظر خوتان بستگی دارد. اصل کارت ملی را همراه داشته باشید. اگر ترجمه کارت ملی را همراه نداشتید و به هر دلیلی آفیسر کارت ملی از شما خواست، برای آفیسر توضیح دهید که شماره ملی شما در پاسپورت و … وجود دارد.

20- پرینت دستورالعمل سفارت: پس از تعیین وقت در سایت سفارت مورد نظر، برای شما ایمیلی حاوی اطلاعات شما به همراه زمان مصاحبه و بارکد امنیتی ارسال می‌شود. بهتر است این پرینت را به همراه داشته باشید.

21- پرینت نمرات آزمون زبان (TOEFL, IELTS, GRE,…): پرینت نمرات آزمون زبان خود را از صفحه سایت مربوطه گرفته و به همراه داشته باشید. این پرینت برای افرادی که در برگه I20 آنها و در بخش زبان، عبارت Conditional آورده شده است، ضروری می‌باشد.

22- نامه وزارت علوم (متقاضیان ویزای نوع J) : برای متقاضیان ویزای نوع J در صورتیکه این نامه را دارند، به همراه داشته باشند.

23- پرینت ایمیل‌ها و مکاتبات با سفارت (موارد خاص): پرینت مکاتبات با سفارت برای کسانی که هنگام گرفتن وقت مشکل داشته‌اند و روندی غیرعادی برای وقت گرفتن را طی کرده اند، توصیه می‌شود.

24- نامه کار (با توجه به شرایط شما): ممکن است از شما برگه‌ای که نشان دهد در صورت اشتغال به کار در ایران، در چه شرکتی کار می‌کردید، درخواست شود.

مدارک اختیاری

♦به همراه داشتن مدارک زیر کاملا اختیاری بوده و با توجه به شرایط ممکن است برای شما مفید باشد.♦

25- مدارک دانشگاهی (اختیاری): این مدارک می‌تواند شامل دانشنامه لیسانس، ارشد و دکتری (اصل و ترجمه) باشد که در موارد بسیار بسیار کمی از دانشجو خواسته شده است. اگر به هر دلیل این مورد از شما خواسته شد و همره نداشتید به آفیسر توضیح دهید همه اطلاعات مربوطه در ریزنمرات شما وجود دارد.

26- مدارک ماقبل دانشگاهی (اختیاری): این مدارک می‌تواند شامل دبیرستان و پیش‌دانشگاهی (اصل و ترجمه) باشد که برای دانشجویانی است که برای مقطع لیسانس اقدام به پذیرش نموده‌اند. اگر به هر دلیل این مورد از شما خواسته شد و همره نداشتید به آفیسر توضیح دهید همه اطلاعات مربوطه در ریزنمرات شما وجود دارد.

27- نامه‌های پذیرش دانشگاه های دیگر (اختیاری): اگر از دانشگاه‌های دیگر در آمریکا پذیرش گرفته‌اید و بین آنها این دانشگاه را انتخاب کرده اید، پرینت نامه‌ها را همراه داشته باشید. ممکن است در جایی از مصاحبه نشان دادن این نامه‌ها به نفع شما باشد. این مورد مخصوصا برای کسانی که بدون فاند و یا پارشال فاند هستند، می‌تواند مفید باشد و آفیسر را قانع کند که بعد از یک ترم توانایی اخذ فاند را خواهید داشت.


28-اصل یا کپی پاسپورت والدین (اختیاری): در موارد بسیار بسیار کم ممکن است از شما اصل یا کپی پاسپورت والدین درخواست شود. این مورد خیلی خیلی خیلی کم اتفاق افتاده است. حتی اگر موقع مصاحبه درخواست شد و همراه نداشتید به آفیسر بگویید که از طریق ایمیل به سفارت ارسال خواهید کرد.


29- نامه مکاتبه با استاد دانشگاه مقصد در آمریکا (اختیاری): اگر فاند ندارید و رشته غیر حساس هست می‌توانید این مکاتبات را همراه داشته باشید تا اگر در مصاحبه به این مکاتبات نیاز شد، همراه داشته باشید. مثلا ممکن است استاد در ایمیل‌های خود به شما گفته باشد از ترم بعد چند پوزیشن برای فاند شما وجود خواهد داست. نشان دادن این نامه برای شما که بدون فاند هستید می‌تواند مسیر مصاحبه را تغییر دهد.


30- برگه Job Offer (اختیاری): برای کسانی که فاند ندارند این مورد بسته به شرایط می‌تواند راهگشا باشد.

توجه شود که این لیست یک لیست کلی و با توجه به تجربیات دوستانی است که به سفارت رفته‌اند و به منظور تسریع در تهیه مدارک می باشد. بهتر است قبل از رفتن به هر سفارتی با کسانی که به آن سفارت رفته‌اند نیز مشورت کنید. 

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
علی
دانشجوی رشته برق علاقمند به وبلاگ‌نویسی و نوشتن وقایع روزمره برای فرار از روز-مرگی!