بورسیه اراسموس ماندوس (Erasmus Mundus)

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

هدف بورسیه Erasmus Mundus جذب دانشجویان و اعضای هیات علمی نخبه جهان و تشویق آن‌ها برای تحصیل و پژوهش در اتحادیه اروپا است تا از این طریق جایگاه تحصیلات عالی اروپا را در جهان افزایش دهند. به طور کلی این بورسیه تحصیلی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته می‌شود و به ندرت علاقه‌مندان اخذ مدرک کارشناسی می توانند از این بورسیه استفاده نمایند.

در پروژه EMA Erasmus Mundus students and Alumni Association هزار دانشگاه در ۱۷۰ رشته با ۱۲ هزار دانشجو از ۱۴۰ کشور مختلف فعالیت می کنند و در این پروژه تنها یکی از دانشگاه ها وظیفه اعطای مدرک به دانشجو را دارد. علاوه بر این، ۸۵ درصد دوره های علمی این پروژه به زبان انگلیسی است و در پروژه اراسموس برنامه ای جامع تدوین شده که دانشجویان از تمام کشورهای جهان بتوانند در این دوره ها شرکت کنند. دانشجویان ایرانی ظرف چند سال اخیر، موفق شدند تا از این برنامه تحصیلی استفاده کنند و بیش از 500 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر توانسته اند بورس اراسموس دریافت کنند.

در مجموع برنامه ERASMUS توانست ۱٫۵ میلیون دانشجو را راهی اروپا نماید که این در نوع خود موفقیت بزرگ برای این قاره محسوب می شود. هم اکنون بورس‌های تحصیلی این برنامه‌ها از معتبرترین بورس‌های تحصیلی در جهان محسوب شده و به دلیل توجه خاص کشورهای اروپایی به این برنامه‌ها، فارغ التحصیلان این برنامه‌ها از فرصت‌های شغلی خوبی در اروپا و حتی کشورهای آمریکا و کانادا برخوردارند.

– برنامه Erasmus Mundus چیست؟

برنامه Erasmus Mundus اتحادیه اروپا شامل همکاری و جابه جایی دانشجویان در زمینه تحصیلات تکمیلی است که با هدف بالابردن کیفیت تحصیلات تکمیلی اتحادیه اروپا و ارتقای تامل و تفاهم حداکثری بین جوامع اتحادیه اروپا و فرهنگ های کشور های غیر اروپایی است. به علاوه، در راستای توسعه منابع انسانی و بالابردن ظرفیت همکاری های بین المللی در انستیتوهای تحصیلات تکمیلی کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا سعی به افزایش جابه جایی هر چه بیشتر دانشجویان از خارج از اتحادیه به اتحادیه را دارد. برنامه Erasmus Mundus، کارشناسی ارشد و دکترای مشترک joint masters and doctorates) ) رشته های مختلف را حمایت میکند. علاوه بر این مشارکت با انستیتوهای تحصیلات تکمیلی غیر اروپایی و بورسیه کردن دانشجویان از جمله اقداماتی است که توسط Erasmus Mundus انجام می شود.

– دانشگاه های میزبان

دانشگاه ها و انستیتوهای اروپایی تایید شده توسط برنامه های مشترک Erasmus Mundus

– رشته های دانشگاهی

بیش از 110 دوره کارشناسی رشد مشترک و 29 دوره دکترای مشترک توسط Erasmus Mundus بورسیه تحصیلی می شوند. زمینه های مطالعاتی تحت پوشش شامل کشاورزی و دامپزشکی، مهندسی تولید و ساخت، سلامت و بهداشت، علوم انسانی و هنر، علوم پایه، ریاضیات، علوم اجتماعی، حقوق و تجارت می باشند. جهت اطلاع بیشتر به سایت eacea.ec.europa.eu/erasmus_mundus مراجعه نمایید. 

– گروه های هدف

گروه A: شهروندان همه کشورها به جز کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سوئیس، ایسلند، نروژ و لیختنشتاین. برندگان بورسیه در این گروه ماهانه ۱۰۰۰ یورو به علاه ۴۰۰۰ یورو در آغاز سال و همچنین بیمه درمانی دریافت می‌کنند. تقریبا ۱۰ بورسیه هر سال برای تخصص‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

گروه B: شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سوئیس، ایسلند، نروژ و لیختنشتاین و همچنین همه کسانی که در ۵ سال اخیر حداقل یک سال در این اتحادیه کار یا تحصیل کرده‌اند. برندگان بورسیه در این گروه هم ماهانه ۵۰۰ یورو به علاوه ۱۵۰۰ یورو در آغاز سال و همچنین بیمه درمانی دریافت می‌کنند. تقریبا ۷ بورسیه هر سال برای تخصص‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.
اگر دانشجویی موفق به اخذ بورسیه نشود، می‌تواند با هزینه شخصی در این بوسیه شرکت کند. هزینه تحصیل برای دانشجویان دسته اول ۸۰۰۰ یورو در سال و برای دانشجویان دسته دوم ۴۰۰۰ یورو است.

– بخش بندی

برنامه اراسموس در یک بخش شامل دکتراهای مشترک EMJD می باشد که تمرکز را بر یک موضوع تحقیقاتی قرار می دهد. این مدرک دکتری شامل ویژگی هایی از جمله، در برگرفتن حداقل سه کشور اروپایی در کنسرسیوم های دانشگاهی، شال شدن شرکای غیراروپایی و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی می باشد. همچنین به دانشجویان دکترا این امکان را می‌دهد تا تحصیلات خود را در محیطی کاملا پژوهشی انجام داده و از امکانات پژوهشی آموزشی حداقل دو کشور اروپایی و بعضا غیر اروپایی بهره ببرند. در بخش دیگر، فعالیت فرارت از همکاری های دانشگاهی می شود. در این برنامه بورسیه‌های تحصیلی هم به دانشجویان متقاضی اخذ مدرک و هم به علاقه‌مندان پژوهش (بدون اخذ مدرک دانشگاهی) اعطا می‌شود. در این حالت این فرصت در اختیار دانشجویان قرار می گیرد تا بخشی از کنسرسیوم شکل گرفته میان موسسات کشورهای اروپایی و موسسات کشور خودشان شوند و با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی هر دو منطقه رابطه مستحکم پژوهشی میان این کشورها شکل بگیرد.

– ارزش بورس

بورسیه تحصیلی Erasmus Mundus شامل دریافتی ماهانه، هزینه های مسافرت و بیمه دانشجویان می باشد. میزان بورسیه می تواند بر طبق سطح تحصیلات، مدت تحصیل و ملیت دانشجویان متغیر باشد. (میزان بورسیه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا بالاتر از میزانی است که برای دانشجویان اروپایی در نظر گرفته می شود)

ثبت نام

ثبت نام برای بورس تحصیلی Erasmus Mundus از طریق لینک زیر امکانپذیر می‌باشد:

http://eacea.ec.europa.eu/erasmus_mundus/funding/available_partnerships.php

همچنین مهلت نهایی برای اپلای با توجه به رشته از دسامبر تا فوریه می باشد. سال تحصیلی هم معمولا بین آگوست تا سپتامبر است. توجه شود دانشجویانی که برای بورسیه اپلای نمی‌کنند می‌توانند مدارک خود را چند ماه دیرتر ارسال کنند. در ویدئوی زیر نحوه تکمیل فرم درخواست Application Form برای Erasmus توضیح داده شده است.

مدارک مورد نیاز

– آزمون زبان (کسب حداقل نمره تافل یا آیلتس)

– مدارک دانشگاهی (ترجمه دانشنامه و ریزنمرات مقاطع کارشناسی (برای کارشناسی ارشد) و کارشناسی و کارشناسی ارشد (برای دکترا))

– مدرک انگیزه نامه یا SOP

– نمره GRE یا GMAT (با توجه به رشته)

– رزومه

– توصیه نامه یا Recommendation Letter

برنامه Erasmus+ یا Erasmus Plus چیست؟

برنامه Erasmus + برنامه ای جدید برای تحصیل ،آموزش، ورزش و… می باشد که به سمت جهانی تر و یکپارچه شدن طراحی شده است.تعدادی از برنامه های اتحادیه اروپا و فرصتهایی برای همکاری را به طور همزمان پیشنهاد می کند.
برای اطلاعات بیشتر از اولویت های برنامه،اقدامات حمایت شده،بورسیه تحصیلی در دسترس و نحوه مشارکت، به سایت www.ec.europa.eu مراجعه نمایید.

– چه فرصت هایی برای دانشجویان آموزش عالی و کارمندان در دسترس است؟
اراسموس + فرصتهای اضافی و هزینه های تحصیلی برای Master degree را فراهم میکند، برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید.

همچنین دانشجویان دکترایی که قصد ادامه مقطعی از دکترای خود را در خارج کشور دارند می توانند از حمایت هایthe Marie Skłodowska-Curie Horizon 2020 programme. بهره مند شوند. به عنوان نمونه در لینک زیر مراحل Erasmus Plus برای یک دانشگاه نمونه توضیح داده شده است. 

– نکات مهم در مورد بورسیه Erasmus Mundus

1-بورسیه Erasmus Mundus یک برنامه مشارکتی بین دانشگاه های اروپا و دیگر کشور های جهان است. بنابراین در صورت پذیرش در این بورسیه ها، دانشجو موظف است به جز دانشگاه اصلی، در دیگر دانشگاه ها نیز با ارائه کمک هزینه تحصیل نماید.

2-هر دانشجو می تواند حداکثر برای ۳ رشته درخواست را ارائه کند.

3- پذیرش در بورسیه اراسموس موندوس بسیار رقابتی بوده و انتظار نداشته باشید که شاید در سال اول، در این بورسیه پذیرفته شوید.

4- به جز بورسیه های اراسموس، بورسیه های متنوع دیگری توسط خود دانشگاه ها ارائه می شود که حتما در کشوری که علاقمند به تحصیل هستید، پرتال های دانشگاه های هدف را هر از گاهی بررسی کنید.

۵- بورسیه اراسموس موندوس هیچ تعهد کاری و مالی برای دانشجویی که وارد آن می شود و دانش اموخته می شود به دنبال نخواهد داشت.

6- تحصیل در اغلب این رشته‌ها به زبان انگلیسی است. دوره‌های آموزش زبان در کشور محل تحصیل رایگان خواهد بود.

7- پذیرش دو مرحله‌ای خواهد بود. بعد از ارزیابی اولیه مدارک ارسالی، دانشجو باید در یک مصاحبه اسکایپی شرکت کند.


8- دوره تحصیلی توسط Erasmus Mundus به مدت حداکثر ۵ سال حمایت مالی می‌شود.


9-در پایان هر دوره دانشجو مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای مشترک دریافت خواهد کرد.

10- برای کسانی که موفق به اخذ این بورسیه می شوند، ویزای شنگن از کشور صادر کننده روادید اعطا خواهد شد که ۱ ساله بوده و به مدت ۱ یا ۲ سال نیز قابل تمدید خواهد بود.

11- بین اکتبر تا ژانویه هر سال برای بورسیه های معرفی شده توسط اراسموس فرصت دارید تا اپلای کرده و مدارک خود را به نشانی اعلامی در آدرس هر رشته ارسال کنید.

12- هر دانشگاه هماهنگ‌کننده خود را دارد و در همه امور دانشجویان را یاری خواهد کرد.

13- برای یافتن بورسیه دکترای Erasmus Mundus در حوزه تخصصی خود به وبسایت اختصاصی کمیسیون اروپا و برای بورسیه کارشناسی ارشد به بخش EMJMD Catalogue سایت اتحادیه اروپا مراجعه و بورسیه های موجود را بررسی نمایید.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
علی
دانشجوی رشته برق علاقمند به وبلاگ‌نویسی و نوشتن وقایع روزمره برای فرار از روز-مرگی!