«صیانت» از قدرت یا چشم‌بندزدن به ملت؟

آخرین به روز رسانی در تاریخ 14 مرداد 1400

اوایل دوران لیسانس که هنوز این قدر همه‌جا مؤسسه‌ها و شاخ‌های مهاجرتی نریخته بودن، طبق روال سال‌های قبل شاخه‌ی دانشجویی IEEE (انجمن علمی برق) دانشگاه تهران، تصمیم داشتیم همایش اپلای برگزار کنیم و از دانشجوهایی که تازه از کشورهای مختلف پذیرش گرفته و عازم بودن، دعوت کنیم تا تجربه‌هاشون رو به اشتراک بذارن با افرادی که علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی بودن و می‌خواستن راجع بهش و مسیری که پیش رو خواهند داشت، بیشتر بدونن.

یه سری ازین دوستان «دلواپس» و «صیانت»کننده اومدن سراغمون که چرا همچین کاری می‌خواین بکنین و شما دارین ملت رو فراری می‌دین (از زمانی که گروه‌ها و کانال اپلای دانشگاه‌تهرانی‌ها و این وب‌سایت رو راه‌اندازی و برنامه‌های مختلف برگزار کردیم هم ما رو از لطفشون بی‌نصیب نذاشتن). حتی پای مشاور اون زمان شاخه، دکتر فرجی دانا، رو هم کشیده بودن وسط و می‌گفتن ایشون و دانشجوهاشون، نخبه‌ها رو از کشور فراری میدن. البته احوال این افراد تا حدی قابل درک بود؛ بالاخره باید به یکی گیر می‌دادن تا بودجه و منابعی که در اختیار داشتن، حداقل در نظر خودشون، حلال به نظر برسه. اما به هر حال، با هر سنگی که انداخته و هر محدودیتی که اعمال و هر ملاحظه‌ای که انجام شد، ما همایش رو برگزار کردیم و بیش از ۶۰۰ نفر ظرفیت نشسته و ایستاده‌ای که سالن چمران داشت هم کاملا پر شد.

دیروز رفتم تعداد دفعاتی که اخیرا کلمه‌ی «مهاجرت» تو گوگل سرچ شده رو ببینم و نتیجه‌ش واقعا تأمل‌برانگیز و ناراحت‌کننده بود… همون‌طور که توی نمودارها می‌بینین، این تعداد برای روز ۲۸ جولای ٢٠٢١، بیش از ۵ برابر سایر روزها تو چند هفته‌ی قبلشه. دقت داشته باشین که این نمودار نسبی هست و عدد ۱۰۰ به معنی بیشترین تعداد نسبت به سایر نقاط نموداره و نه ۱۰۰ مرتبه جستجو؛ تعداد دفعات جستجو مسلما خیلی بیش از این عددهاست. تنها زمان دیگه‌ای که در ۵ سال اخیر میزان جستجوی کلمه‌ی مهاجرت در این حد بوده، مربوط به نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) هست.

میزان نسبی جستجوی کلمه‌ی «مهاجرت» در روزهای مختلف هفته‌ی گذشته. عدد ۱۰۰ نشان‌دهنده‌ی بیشترین دفعات و سایر عددها به صورت نسبی ارائه شده‌اند.
میزان نسبی جستجوی کلمه‌ی «مهاجرت» در روزهای مختلف ماه گذشته. عدد ۱۰۰ نشان‌دهنده‌ی بیشترین دفعات و سایر عددها به صورت نسبی ارائه شده‌اند.
میزان نسبی جستجوی کلمه‌ی «مهاجرت» در ۵ سال گذشته. عدد ۱۰۰ نشان‌دهنده‌ی بیشترین دفعات و سایر عددها به صورت نسبی ارائه شده‌اند.

نمی‌دونم اون همایش ما یا تبلیغ‌های مؤسسه‌های مهاجرتی چقدر تأثیرگذار بوده روی رفتن و فرار مغزها، و نمی‌خوام راجع به برنامه‌های مشابه داخل دانشگاه‌های آمریکا که برای تشویق به کسب تجربه‌های متفاوت و معرفی موقعیت‌های تحصیلی در خارج آمریکا برگزار میشن صحبت کنم، اما به نظر می‌رسه که حداقل تا الان این «صیانت‌ها» و تکاپوها برای «مقابله با آگاهی مردم»، نقش پررنگ‌تری رو ایفا کردن در افزایش مهاجرت.

آقایان دلواپس! هرچقدر چادر و دیوار بکشید، هرچقدر در طراحی محتوای آموزشی و تربیت کودکان و خط مَشْی مدارس و دانشگاه‌ها و سازمان‌ها، با جوراب متعفن وارد شوید، و هرچقدر پاشنه‌ی کفشتان را روی شلنگ اینترنت فشار دهید و وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را محدود و مسدود نمایید، کسب اطلاعات و آگاهی را برای عده‌ای سخت‌تر می‌کنید؛ حتی زمان‌برتر می‌کنید… اما دغدغه‌ی شما هرچه که باشد، فرار نخبه‌ها و تحصیل‌کرده‌ها و باقی‌ماندن یک مشت دلواپس نابخرد در کشور، یا ممانعت از آگاهی و روشن‌بینی مردم عادی، تاریخ نشان داده که هیچ کدام ازین دیوارها پایدار نمانده‌اند و خیلی از این افراد سرانجام شکاف‌هایی به دنیای بیرون پیدا خواهند کرد. دیریازود، زمستان می‌رود و روسیاهی به زغال می‌ماند…

پ.ن. بیشتر افرادی که جزو برگزارکنندگان و ارائه‌دهندگان اون همایش بودن الان فارغ‌التحصیل شدن یا مشغول زندگیشون هستن و در حال حاضر توی تیم ما نیستن. من هم بخش کوچکی ازون جمع بودم ولی تیم فعلی ما ربطی به این انجمن نداره.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
یونس
وی تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه تهران و رشته‌ی مهندسی برق-مخابرات به اتمام رسانده و رهسپار خارج شده است.