ده نکته کلیدی در فرایند پذیرش تحصیلی

آخرین به روز رسانی در تاریخ 23 تیر 1399

تحصیل در خارج از کشور همواره و همیشه برای همه افراد بهترین گزینه نبوده و نیست برای همین خیلی مهم است که با خود کاملا صادق باشید و شناخت صحیح و جامعی از خواسته ها و توانمندی های خود داشته باشید تا بهترین و مطمئن ترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرید. اینکه اصلا واقعا قصد ادامه تحصیل دارید یا اینکه برای هدف دیگری ادامه تحصیل در خارج از کشور را بهانه کرده اید؟ چرا در داخل به تحصیل ادامه نمی دهید؟ مزایا و معایب تحصیل و زندگی در خارج از کشور را می دانید و یا خود را برای آن ها آماده کرده اید؟ توانمندی دوری از عزیزانتان چطور؟ حال تصمیم بگیرید.

اگر تصمیمتان بر این شد که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروید تازه پا به مسیری پر پیج و خم نهادید که بهتر است با برنامه ریزی و استراتژی مناسب آن را آغاز کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید.

پذیرش گرفتن کاری کاملا دقیق و زمان بر است و نمی شود سرسری و با عجله انجام شود، چرا که نقطه ی عطف بسیار مهمی در زندگی به حساب می آید و می تواند تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یک پذیرش هدفمند و درست می تواند سال ها شما را به پیش اندازد و مسیر موفقیت و رسیدن به اهدافتان را کوتاه سازد، از طرفی هم یک پذیرش نا مناسب می تواند به همین اندازه شما را از اهدافتان دور کند. از سوی دیگر درست و بی عیب و نقص انجام دادن فرایند اپلای از انتخاب رشته، دانشگاه و کشور گرفته تا مراحل نامه نگاری های مختلف با Admission Office، استاد و سفارت بسیار حائز اهمیت است. نقص، سهل انگاری و یا پاسخ نامناسب دادن به هر یک از این مراحل می تواند منجر به بازماندن شما از گرفتن پذیرش شود. برای اینکه بتوانید در مدت زمان کمتر بهترین نتیجه را از اپلای کردن کسب کنید، ده نکته ساده ولی بسیار کلیدی را برای گرفتن پذیرش باید در نظر داشته باشید تا کاملا هدفمند، با چشم باز و آگاهانه مقصد صحیحی را برای رسیدن به اهدافتان انتخاب کنید.

این نکات به شرح ذیل است:

1- با صرف وقت و انرژی کافی نسبت به کسب تمامی اطلاعات درباره ی دانشگاه و برنامه ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، اقدام نمایید. این یک نقطه ی شروع و حیاتی است، هرگز به صورت کورکورانه و سطحی با آن برخورد نکنید! وب سایت دانشگاه بهترین و مطمئن ترین مرجعی است که باید به دقت آن را مطالعه کرد و به این اطمینان رسید که “این دانشگاه و این برنامه تحصیلی همان چیزی است که من می خواهم”.

2- حتما سعی کنید که با پرس و جو (ایمیلی یا تلفنی) از کارکنان دفتر پذیرش بین الملل دانشگاه، مدیران گروه، اساتید و دانشجویان بیشترین اطلاعات را کسب نمایید و قبل از هر اقدامی برای تمامی سوالات و ابهاماتی که دارید پاسخی روشن و قاطع بیابید مخصوصا بورسیه ها و ظرفیت های پذیرش.

3- همه ی تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید! سعی کنید که تعدادی دانشگاه مناسب را به قصد ادامه تحصیل انتخاب نمایید. مطمئن شوید که همه ی این دانشگاه ها برای شما مناسب هستند و شما در سطحی قرار دارید که بتوانید از آن ها پذیرش بگیرید. برای اطمینان از این مورد حتما به حداقل نیازمندی های دانشگاه برای پذیرش توجه ویژه ای داشته باشید و سعی کنید بالاتر از آن نیازمندی ها را داشته باشید. مثلا اگر دانشگاه به نمره تافل 80 نیاز دارد شما باید نمره تافل 85 الی 90 داشته باشید تا با خیال راحت بتوانید در رقابت بین متقاضیان دیگر حرفی برای گفتن داشته باشید.

4- تا حد ممکن از گزینه ی اپلای آنلاین استفاده کنید. این گزینه چارچوب مشخصی از مواردی که برای اپلای ضروری هستند را ارائه می دهد و شما می توانید تمامی آیتم ها را تکمیل کنید. این به این خاطر است که بعضا دوستان فقط از طریق استاد برای گرفتن پذیرش اقدام می کنند که در نوع خود می تواند منجر به بروز مشکلاتی بشود؛ یک مثال ساده این است که ممکن است مشکلاتی درباره ی رجیستر شدن اطلاعات شما در سامانه پذیرش دانشگاه بوجود بیاید. فراموش نکنید که اساتید پرمشغله هستند و دفاتر پذیرش دانشگاه ها نسبت به نادیده گرفتن قوانین پذیرش دانشجو حساسیت زیادی نشان می دهند!

5- صادق باشید! کسانی که درخواست شما را بررسی می کنند بسیار باتجربه هستند، بنابراین از مبالغه و دروغ بپرهیزید!

6- یکی از ملزومات اپلای داشتن توصیه نامه یا همان Recommendation letter است. از اساتیدی بخواهید این نامه را برای شما بنویسند که شما را به خوبی می شناسند، می توانند جزئیات و مستندات دقیقی از توانمندی های شما ارائه دهند و در نهایت وقت کافی برای نوشتن این نامه صرف می کنند.

7- از دیگر ملزومات اپلای، نوشتن SOP یا Statements of Purpose هست. این نامه باید با دقت بالایی نوشته شود چرا که طلایی ترین موقعیتی است که شما می توانید درباره دانش، توانمندی ها و انگیزه ی خود از اقدام برای گرفتن پذیرش در آن رشته سخن بگویید. تیم داوران به محتوای این نامه بسیار دقت می کنند، پس از کپی-پیست های کورکورانه به شدت بپرهیزید!

8- اگر لازم است که قبل از پذیرش یا بعد از پیوستن به دانشگاه در آزمون خاصی شرکت نمایید، مطمئن شوید که از آمادگی های لازم برخوردارید.

9- اگر مستندات اضافه ای دارید (علاوه بر مدارکی که دانشگاه از شما درخواست کرده است) که بیانگر شایستگی ها و توانمندی های شما است حتما از آن ها استفاده کنید! تا جایی که امکان دارد، سعی کنید که بهترین (و البته صادقانه ترین) تصویر از خودتان را به نمایش بگذارید.

10- مراقب تاریخ های مهلت ثبت نام یا همان Deadline باشید و تلاش کنید که زودتر از تاریخ پایانی همه مدارک خواسته شده را به دست دانشگاه برسانید.

اگر بخواهیم از منظر دیگر به فرایند پذیرش تحصیلی نگاه کنیم، عناوین زیر می توانند به عنوان کلمات کلیدی نقش مهمی را برای شما ایفا نمایند.

  • تمرکز

اپلای فرآیندی پر هزینه، پر استرس و وقت گیر می باشد به همین دلیل نیازمند به تمرکز زمانی و ذهنی، حداقل در فاصله سه ماهه منتهی به Deadlineها می باشد. شاید لازم باشد که برای چند ماه مرخصی بگیرید و یا کارهای کم اهمیت تر را به چند ماه بعد موکول کنید.

  • برنامه ریزی

با برنامه و هدفمند عمل کنید. برنامه ای که زمانبندی دقیقی داشته باشد. گاهی یک روز دیرتر انجام دادن کاری می تواند شما را یک ترم، یا یک سال عقب بیاندازد و حتی کاملاً از نتیجه گرفتن باز دارد.

  • تماس با اساتید

یکی از کلیدی ترین رموز موفقیت افرادی که توانسته اند در سالهای گذشته پذیرش بگیرند، ارتباط موثر و هدفمند با استادها بوده است. ارسال ایمیلهای شخصی سازی شده و منحصر به فرد به جای متنهای مشابه برای همه، راه اندازی وب سایت شخصی، توصیه شدن شما توسط دوستانتان در آن دانشگاه به استاد و تماس تلفنی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت شما در ایجاد اثر (Impression) بر روی استاد مورد نظر بگذارد.

  • انتخاب آگاهانه مقصد

فراموش نکنید که شما قرار است به کشور دیگری بروید تا در آنجا زنده بمانید و زندگی کنید. وضعیت مالی دانشگاه، وضعیت فارغ التحصیلان قبلی دانشگاه ، شرایط آب و هوایی و اقلیمی، جمعیت شهر محل زندگی، ترکیب جمعیتی و بسیاری از نکاتی که به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی شما در چند سال آینده تاثیر خواهند داشت مواردی هستند که باید به دقت مورد بررسی و موشکافی قرار دهید.

  • تشکیل سبد

از استادها، دانشگاه ها و کشورها سبد تشکیل دهید. همه دانشگاه های خود را از ۱۰ دانشگاه برتر و یا فقط از کشور آمریکا انتخاب نکنید. همیشه این احتمال وجود دارد که در رابطه با ویزای یک کشور مشکلاتی پیش بیاید یا در آخرین لحظه یک استاد یا یک دانشگاه در رابطه با فاند یا حتی خود پذیرش پشت شما را خالی کند. پس همیشه نقشه دومی هم داشته باشید.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
احمدرضا
بیشتر مشغول انجام کارهای پشت صحنه