سوالات متدوال در مصاحبه با استاد

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

در فرایند اپلای ممکن است استاد از دانشجو درخواست مصاحبه آنلاین (از طریق Skype، Zoom و …)  نماید. این درخواست می تواند فرصت مناسبی برای دانشجو باشد تا بتواند به صورت مستقیم خود را به استاد معرفی نموده و امکان پذیرش و دریافت فاند تحصیلی را افزایش دهد. با توجه به تجربیات دانشجویان مختلف، به طور کلی دسته بندی سوالاتی که ممکن است در مصاحبه از شما پرسیده شود به صورت زیر می باشند.

دسته اول) سوالات عمومی:

در این قسمت به طور کلی هدف شما از اپلای، هدف از انتخاب دانشگاه، دلیل انتخاب استاد، سایر دانشگاه هایی که اپلای کرده اید و به طور کلی سوالات عمومی پرسیده خواهد شد. همچنین ممکن سوالات زیر نیز از شما پرسیده شود.

– چگونه این موقعیت تحصیلی را پیدا کردید؟

– در چه زمینه ای علاقه دارید تا ریسرچ خود را انجام دهید؟

– چرا ما باید شما را به عنوان دانشجو انتخاب کنیم؟

– اهداف خود را از پروژه و به طور کلی آینده آکادمیک خود توضیح دهید؟

دسته دوم) سوالات تخصصی

در این قسمت سوالات بیشتر حول رزومه دانشجو خواهد بود. یکی از مهمترین قسمت ها مقالات و پروژه های درسی ذکر شده در رزومه می باشد. پس سعی کنید به رزومه خود مسطل باشید.  به عنوان نمونه یکی از سوالاتی که از من در یکی از مصاحبه پرسیده شد در خصوص نرم افزار تخصصی رشته و همچنین کدنویسی با نرم افزار MATLAB بود. برای یکی از دوستان من پس از سوال در خصوص نرم افزار، یک پروژه کوچک تعریف شد و به او فرصت دادند تا 2 روز پروژه را انجام داده و به همراه شبیه سازی و خروجی مربوطه ارسال نماید. توجه داشته باشید اگر پاسخ به سوالی را نمیدانید بهتر است با صداقت بگویید که در این خصوص تحقیقات بیشتری می کنید و می توانید از طریق ایمیل یا در مصاحبه بعدی آن را توضیح دهید. در برخی موارد ممکن است استاد مقاله ای را به شما پیشنهاد دهد و از شما درخواست کند پس از مطالعه مقاله مرحله دوم مصاحبه آنلاین را داشته باشید. این فرصت را غنیمت بشمارید و مقاله مورد نظر، و در صورت داشتن فرصت رفرنس های آن را مطالعه کنید. این مورد می تواند نشان دهنده قوی بودن شما در زمینه ریسرچ باشد و تاثیر زیادی در جلب رضایت استاد خواهد داشت.

دسته سوم) پروژه آزمایشگاه (استاد)

در این مورد ممکن است استاد در خصوص پروژه خود از شما سوال نماید. پس بهتر است قبل از مصاحبه به وبسایت دانشگاه/استاد سر بزنید و به صورت کلی از پروژه آزمایشگاه مربوطه آگاه باشید. همچنین در این مرحله استاد می تواند یکی از چالش های موجود در پروژه را بیان کند و نظر شما را بپرسد که آیا راهکار یا ایده ای دراین خصوص دارید؟ در صورت بزرگ بودن پروژه استاد ممکن است علاقه شما را در خصوص کار کردن در بخش خاصی مورد سوال قرار دهد. به عنوان نمونه از شما سوال کند بیشتر علاقه دارید در بخش عملی (Practical) پروژه کار کنید یا در بخش شبیه سازی کامپیوتری؟

برخی سوالات دیگر که ممکن است در طول مصاحبه پرسیده شود

– علت علاقه به تحصیل در خارج از کشور خود

– آیا قبلا خارج از کشور یا شهر محل زندگی خود بوده اید (در برخی مواقع این سوال برای این است که استاد بتواند تجربه شما در خصوص مواجه شدن با مشکلات مختلف در محطی جدید را ارزیابی کند). به عنوان مثال در این خصوص می توانید تجربه زندگی در خوابگاه را (در صورت وجود) مثال بزنید. همچنین بهتر است

– هدف نهایی از تحصیل و آینده شغلی (به عنوان مثال استخدام شدن در شرکت های بزرگ، استاد دانشگاه شدن، راه اندازی استارت آپ و …)

– علاقه به کار آکادمیک یا صنعتی

– نقاط ضعف و قوت خود شما چیست؟ (یکی از رایجترین سوالات در مصاحبه ها)

– چه توقعی از دانشگاه/آزمایشگاه/استاد دارید؟ (به عنوان مثال فلان تجهیز عملی برای انجام آزمایش و پروژه)

– به کدام یک از پروژه هایی که در حال حاضر در آزمایشگاه در حال انجام است علاقه دارید؟ (در این مورد بهتر است سایت آزمایشگاه/استاد مربوطه را مطالعه کرده باشید تا بتوانید به طور صحیح پاسخگو باشید.)

– چند تا از دستاوردهای بزرگ شما در زندگی چیست؟ (به عنوان مثال رتبه کنکور، دریافت جایزه بهترین مقاله در کنفرانس، ثبت اختراع و ….)

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
علی
دانشجوی رشته برق علاقمند به وبلاگ‌نویسی و نوشتن وقایع روزمره برای فرار از روز-مرگی!