خرید از عمده‌فروشی فروشگاه کاستکو (Costco)

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

فروشگاه کاستکو یکی از بزرگترین فروشگاهای زنجیره ای آمریکا میباشد که علاوه بر امریکا در بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز شعبه دارد. در این فروشگاه شما می توانید اجناس باکیفیت‌تر و ارزان‌تر خریداری کنید.

این فروشگاه  یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فروشگاهی در جهان (رتبه دوم در امریکا و سوم در جهان) است که در سال 2017، 741 شعبه در سرتاسر جهان دارد که 514 تای در آمریکا و که 98 تای آنها در کاناداست. این فروشگاه‌ها به دلایل مختلف با رقبایی چون والمارت، Home Depot، Target و نظایر اینها تفاوت‌های جدی دارد.
تاریخچهٔ کلی کاستکو با بازگشایی اولین شعبه از پرایس کلاب در تاریخ ۱۲ ژوئیهٔ ۱۹۷۶ در بولوار مورنای سن دیگو، کالیفرنیا و در آشیانهٔ قدیمی هواپیماها که مالک پیشین آن هوارد هیوز بود توسط شخصی به نام سل پرایس و پسرش رابرت با ایجاد مفهومی تازه به نام انبار خرده فروشی بازگشایی شد. اولین انبار کاستکو در سیاتل واشینگتن و در ۱۵ سپتامبر ۱۹۸۳ توسط جیمز سینه‌گال و جفری اچ. براتمن بازگشایی شد. سینه‌گال کار در این عرصه را با فعالیت در توزیع انبار کالا در هر دو شرکت پرایس کلاب و فدمارت آغاز کرده بود. براتمن نیز یک وکیل از خانواده قدیمی خرده فروش بود که از جوانی در کار توزیع خرده فروشی شرکت داشت.

ر سال ۱۹۹۳ کاستکو و پرایس کلاب، پس از آنکه پرایس پیشنهاد سام والتون و شرکتش وال‌مارت را جهت ادغام با سمز کلاب را رد کرد، توافقی برای ادغام این دو شرکت انجام شد. کاستکو و پرایس کلاب دارای اندازه و مدل تجاری مشابهی بودند که این ادغام را منطقی می‌کرد. این شرکت ادغام شده پرایس کاستکو نام گرفت و عضویت در آن همگانی شد بدین معنی که یک عضو از پرایس کلاب می‌توانست از کاستکو خرید کند و همین‌طور بر عکس. پرایس کاستکو به دارا بودن ۴۶ شعبه و درآمد سالانه ۱۶ میلیارد دلاری خود افتخار می‌کرد. پرایس کاستکو در ابتدا توسط مدیرانی از هر دو شرکت اداره می‌شد. اما دیری نپایید که در سال ۱۹۹۴ برادران پرایس این شرکت را رها کرده و به پرایس اینترپرایزز رفتند که شرکتی غیر مرتبط با کاستکو کنونی است. در سال ۱۹۹۷ این شرکت نام خود را به شرکت عمده فروشی کاستکو تغییر داد و دیگر شعب باقی مانده پرایس کلاب را نیز با نام گذاری مجدد به کاستکو تغییر داد.

در ۲۶ مارس ۲۰۰۱ شرکت نرم‌افزار ریتیل ایکس ال.تی. دی اعلام کرد قراردادی با شرکت کاستکو مبنی بر پشتیبانی نرم‌افزار در ۱۵۲ شعبهٔ کاستکو در ایالات متحده امضا کرده. شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی در ۲۶ آوریل ۲۰۱۲ مستندی با نام «جنون کاستکو: درون عمده فروشی غول آسا» را پخش کرد.

کاستکو ویژگی هایی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

اول: پرداخت حق عضویت برای خرید از کاسکو (برای آشنایی با انواع عضویت‌ها و ویژگی‌های آن به لینک https://www.costco.com/costco-memberships.html مراجعه نمایید) فروشگاه را به مشتریانش متعهدتر می‌کند. در سال ۲۰۱۷ ۸۳/۷ میلیون نفر عضو کاستکو بوده اند.

دوم: فقدان طراحی داخلی ویژه؛ تمامی شعبه کاسکو شبیه سوله بسیار بزرگ است که محصولات در طبقات بزرگ یا روی خود تخته‌های حمل بار در آن مرتب شده‌اند و با دکوراسیون معمول سایر فروشگاه‌ها متفاوت است.

سوم: کاسکو که حتی یک دلار در خارج از مجموعه خودش برای خودش هزینه تبلیغاتی نمی‌کند و تمام تبلیغاتی که دارد در قالب فعالیت‌های داخلی (وبسایت، انتشار نشریه، خبرنامه الکترونیکی …) می باشد.

چهارم: نوع بسته‌بندی و قیمت‌گذاری که معمولا در ابعاد خیلی بزرگ با قیمت‌های خیلی اقتصادی است باعث شده است که محبوب فروشگاه‌های کوچک (برای عرضه مجدد آن محصولات در بسته‌های کوچک‌تر) و خانواده‌های پرجمعیت شود.

پنجم: کاسکو از نظر کیفیت یکی از معتبرترین فروشگاه‌ هاست به‌طوری که می‌توان با خیال راحت از کیفیت محصولات آن اطمینان داشت.

ششم: با توجه به نکات بالا (بسته‌بندی در حجم بالا، کاهش هزینه‌های بالادستی به دلیل عرضه ساده و بدون تزیینات، کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و…) قیمت کالاهای عرضه شده در کاسکو در اغلب موارد (مثلا در مورد کالاهای صوتی و تصویری و الکترونیکی) اقتصادی تر و معمولا پایین‌ترین در بازار عمومی کالا و خدمات است.

هفتم: کاسکو دارای یکی از طولانی‌ترین و آسانترین سیستم‌های پس دادن محصولات مرجوعی است.

هشتم: دریافت کوپن‌های تخفیف برای کالاهای پرمصرف در صورت عضویت executive (لازم به ذکر است که این مورد خیلی مهم نیست چون تعداد این کوپن‌ها در سال زیاد نیست.) البته کاسکو نظیر هر فروشگاه دیگر تخفیف‌های هفتگی هم دارد که در زمان حضور در فروشگاه می‌توان از آنها بهره برد و یا در زمان خرید آنلاین از آنها استفاده کرد. تعدادی از این کالاها از طریق اپلیکیشن آن معرفی می‌شود و تعداد دیگری فقط در صورت حضور در فروشگاه قابل رویت است؛

نهم: امکان دریافت خدمات جانبی از شرکت‌های دیگر نظیر کرایه اتومبیل،خدمات بیمه‌ای، مخابراتی و…با تخفیف (برای مشاهده لیست مربوطه به لینک https://www.costco.com/services.html مراجعه نمایید) که بسته به نوع عضویت، ارقام مختلفی است.

دهم: فرصت امتحان کردن طیف گسترده‌ای از خوردنی‌ها در داخل هر فروشگاه که به مشتری‌ها فرصت بدهد خرید دقیق‌تری انجام دهند. تعداد این موارد در رزوهای تعطیل آخر هفته خیلی بیشتر از روزهای عادی است.

یازدهم: محوطه سرو غذا food court در هر فروشگاه کاسکو یکی از بهترین مکان‌ها برای دسترسی به fast food با قیمت‌های ارزان و کیفیت مناسب هستند و یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای خانوده هایی است که علاقه مند به خرید و صرف ناهار در کنار یکدیگر هستند.

دوازدهم: کیوسک عرضه خدمات تلفن همراه در داخل شعبه‌های کاسکو یکی از بهترین مکان‌ها برای تهیه تلفن همراه است که در ایام خاص با معرفی پروموشن‌ها، شرایط بهتری نیز وجود دارد. در این کیوسک می‌توانید پلن مورد نظر خود را با یک کارت هدیه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلاری کاسکو دریافت کنید.

– در ویدئوی زیر نکات مهم هنگام خرید در کاستکو ارائه شده است.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
علی
دانشجوی رشته برق علاقمند به وبلاگ‌نویسی و نوشتن وقایع روزمره برای فرار از روز-مرگی!