سرویس ردیابی ایمیل‌ (ایمیل ترکر، Email Tracker): عملکرد، مزایا و معایب

آخرین به روز رسانی در تاریخ 15 دی 1399

بسیاری از اپلیکیشن‌های جدید ارتباطی از قبیل تلگرام، واتس‌آپ، فیس بوک و … امکان مشاهده وضعیت ارسال پیام را برای فرستنده فراهم می‌کنند و شما می توانید از خوانده ‌شدن پیام‌ خود توسط گیرنده مطلع شوید.

اگرچه این ویژگی مستقیما برای ارسال ایمیل وجود ندارد، اما شما می توانید با نصب یک افزونه بر روی مرورگر و یا ایمیل از زمان باز شدن ایمیل خود مطلع شوید. هدف از این مطلب صرفا آشنایی با چند مورد از این افزونه‌ها، نحوه عملکرد و ویژگی‌های آن‌ها می باشد.

توجه: در مورد استفاده از این افزونه ها در فرایند اپلای دقت نمایید که ممکن است این مورد از دید بسیاری از اساتید خوشایند نباشد.

نحوه عملکرد:

به طور کلی نحوه عملکرد این سرویس‌ها به این صورت است که یک تصویر با سایز صفر پیکسل (ظاهرا مخفی) در ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید قرار می‌دهند. زمانی که گیرنده، ایمیل شما را باز کند ابتدا تصویر مربوطه (که برای هر ایمیل، لینک منحصر به فردی دارد) بارگزاری شده و با هر بار باز شدن ایمیل و در نتیجه اجرا شدن تصویر، میل‌ترکر متوجه باز شدن ایمیل شما شده و گزارش آن را شامل زمان، محل، سیستم‌عامل و… برای شما ثبت و ارسال می‌نماید.

  • نکات کلی استفاده از میل‌ترکرها (Mail Tracker):

۱- بعضی از میل‌سرورها یا خود افراد ممکن است برای امنیت بیشتر یا مصرف ترافیک اینترنت کمتر در موبایل و تبلت، لود شدن اتوماتیک عکس‌های ارسالی در ایمیل‌ها را غیرفعال کرده باشند و برای لود شدن عکس‌ها، گیرنده باید گزینه show images را کلیک نماید. در این موارد، علی‌رغم خوانده شدن ایمیل، شما گزارشی دریافت نخواهید کرد.

توجه داشته باشید با توجه به مشاهده پیغام show images و مخفی بودن تصویر، (در صورت آشنایی با نحوه عملکرد میل‌ترکرها) ممکن است گیرنده متوجه استفاده شما از ترکر بشود. همانطور که پیشتر ذکر شد این مورد ممکن است از دید برخی اساتید جالب نباشد و تاثیر منفی در ذهن استاد ایجاد نماید. بنابراین توصیه می شود از این افزونه ها در فرایند اپلای استفاده نکرده و بیشتر در ایمیل های دوستانه و شخصی از آن بهره مند شوید.

۲- زمانی‌که لینکی در ایمیل شما وجود داشته باشد، گیرنده به صورت Redirect و از طریق سایت میل‌ترکر وارد لینک شما می‌شود و ممکن است متوجه نام میل‌ترکرها در ابتدای لینک شما بشود!

همچنین اگر گیرنده، ایمیل شما را به صورت quote text پاسخ ‌دهد، لینک‌های redirect شده شما که در ابتدای آن‌ها نام میل‌ترکر وجود دارد کاملا قابل مشاهده هستند!!

آشنایی با چند میل‌ترکر

  • MailTrack

MailTrack یکی از بهترین میل‌ترکرهایی است که برای استفاده معمول عملکرد قابل قبولی دارد و امکان پیگیری نامحدود ایمیل‌ها و لینک‌ها را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. این سرویس برای Gmail و Yahoo قابل استفاده است و افزونه (Extension) آن برای Firefox ،Chrome و Opera از طریق لینک http://mailtrack.io قابل دانلود می‌باشد.

  • Yesware

نرم افزار Yesware را می توانید از لینک http://www.yesware.com دانلود نمائید.

  • GetNotify

علاوه بر روش های فوق، با استفاده از GetNotify از یک روش دیگر نیز می‌توانید به منظور پیگیری ایمیل خود آگاهی پیدا کنید. برای این‌ کار، بایستی در پایان آدرس ایمیل گیرنده، “getnotify.com.” را اضافه کنید. آدرس این سایت http://www.getnotify.com می باشد.

نکات استفاده از این روش:

۱- تصویری داخل ایمیل شما قرار نمی‌گیرد و از این طریق قابل تشخیص نیست و حتی در صورت باز نشدن عکس‌ها، باز هم می‌توانید متوجه خوانده‌ شدن ایمیل شوید.

۲- امکان پیگیری کردن لینک‌های داخل ایمیل وجود ندارد و لینک‌های شما redirect نمی‌شوند.

۳- تنها مجاز به ارسال ۵ ایمیل در روز با استفاده از این روش هستید.

۴- بعضی میل‌سرورها ایمیل‌های ارسالی و دریافتی از این طریق را فیلتر می‌کنند و ممکن است ایمیل شما اصلا توسط گیرنده دریافت نشود ولی وضعیت آن در محیط کاربری شما، Delivered باشد!

۵- اگر گیرنده شما از Gmail یا Hotmail استفاده کند، محل و سایر اطلاعات مربوط به سرور سرویس‌دهنده (مثلا گوگل) را در نظر می‌گیرد و نمی‌تواند اطلاعات صحیح گیرنده را در اختیار قرار دهد.

۶- حتی اگر ایمیل شما فیلتر نشود، گیرنده می‌تواند متوجه شود ایمیل شما غیرمسقیم ارسال شده (مثلا به جای gmail.com از email81.com یا یک لینک غیرعادی ارسال شده است.)

۷- ایمیل شما در حالت عادی که با Gmail ارسال می‌کنید، Encrypt می‌شود. اما در این حالت بدون Encryption ارسال می‌گردد.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
یونس
وی تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه تهران و رشته‌ی مهندسی برق-مخابرات به اتمام رسانده و رهسپار خارج شده است.