آشنایی با آزمون زبان آلمانی (تسداف و DSH)

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

برای ورود به هر کشوری باید زبان اون کشور رو بلد بود که آلمان هم از این قضیه مستثنا نیست. نا گفته نمونه با یاد گرفتن زبان آلمانی کلید یک سری کشورهای دیگه مثل اتریش و دانشگاه های المانی زبان کشور سویس براتون باز میشه. اصولا اکثر دانشگاه ها آزمون تسداف رو پیش شرط ورود دانشجو ها به زبان آلمانی قرار میدن. شرایط دیگه ای هم برای ورود وچود داره که همون آزمون DSH هست که در ادامه، توضیحات تکمیلی داده میشه.
قبل از اون به این نکته اشاره کنم که اینجور نیست که همه ی دانشگاه های آلمان برای مقطع فوق لیسانس و دکترا به زبان آلمانی احتیاج داشته باشند. ( اتفاقا اکثر رشته ها در مقطع دکترا به زبان انگلیسی هست) که با توجه به رشته و دانشگاه میتونه زبان ورودی به انگلیسی تغییر کنه که همون آزمون های تافل و ایلتز که داخل همین وبسایت میتونید راحت پیدا کنید. دانشگاهای آلمان برای رشته های آلمانی زبان از شما نمره تست داف یا DSH می خوان. اینکه چه نمره ای می خوان هم بستگی به رشته و دانشگاه داره. برای اکثر رشته ها حداقل مدرک مورد نیاز تست داف 4*4 یا د اس ها ۲ هست. آزمون تست داف در سراسر دنیا برگزار می شه ولی د اس ها رو فقط دانشگاها تو آلمان برگزار می کنن. بنابراین اگه نمی خواین با پذیرش مشروط برین باید همینجا تست داف بدین که موسسه زبان آلمانی تهران (DSIT) تنها برگزارکننده ی این آزمون در ایران هست. این آزمون هم مثل خیلی از ازمون های دیگه شامل 4 بخش Lesen, Sprechen, Hören, Schreiben هست.

اگه تست داف 4*4 می خواین با تسلط کامل به سطح ب۲ امکان موفقیت هست. اگه تست داف ۵ می خواین خیلی باید خوب باشین و با ب۲ احتمالش خیلی کمه که بتونین موفق بشین.
منابع زیادی برای آزمون وجود داره. اگه تا امتحانتون فاصله خیلی زیاده بهتره به جای کتابای آمادگی آزمون تست داف اول سطح زبانتون رو بالا ببرین.کتاب های خیلی خوبی توی این زمینه هست. اگر در حد خوندن یه کتاب فرصت دارین، کتاب
(Uni? Sicher! . Deutsch . 3 (Wortschatzübungen für Fortgeschritten)
می تونه در کنار افزایش دایره واژگان شما در زمینه هایی که توی این آزمون بهش نیاز دارین، در هر 4 مهارت مورد نیازتون در تست داف بهتون کمک کنه. (Unisicher3)
اگه بیشتر فرصت دارین، یه کتاب خیلی خوب دیگه، کتاب Sprechen Schreiben Mitreden هست که ۳۰ تا موضوع داره که می تونه تو همه فرتیشکایت ها بهتون کمک کنه. (mitreden)
اگه واسه کتاب سومی هم فرصت دارین کتاب Wörter und Sätze هم می تونه گزینه ی مناسبی باشه (Wörter und sätze)
برای دو یا حداکثر سه ماه مونده به آزمون می تونین کتابای خود تست داف رو بخونین. برای شروع بهتره با کتاب Fit für den TestDaF شروع کنین (Fitfürdentestdaf). با جزییات توضیح داده و پله پله جلو رفته. بعد از اون کتاب mit Erfolg zum TestDaF B2-C1 و Prüfungstraining TestDaF رو می تونین بخونین (miterfolgzumtestdaf و Prüfungstrainingtestdaf ). اگه فرصت بیشتری داشتین کتاب TestDaF-Training 2015 رو هم بعد از این 3 کتاب می تونین سراغش برین (Testdaftraining2015 ). این کتابایی که تا اینجا معرفی کردم برای آشنایی با آزمون خوبن ولی آزمون استاندارد نیستن. آخر همه شونم modelltest داره که بهتره همه رو بذارین برای وقتی که این کتابارو خوندین.
5 جلد کتاب TestDaF Musterprüfung و 2 نمونه آزمون ارائه شده روی سایت تست داف رو بهتره دو سه هفته مونده به امتحان و وقتی که کتابای آشنایی رو خوندین مثل امتحان و تو زمان مشخص بزنین.
منابع خیلی زیاد دیگه ای هم روی کانال هست از انواع و اقسام مجلات علمی که برای تقویت لزن (خصوصا در تایل 2 و 3) و ورتشاتستون می تونین سراغشون برین تا انواع و اقسام کتاب های تقویت هوقن و تعداد زیادی پادکست علمی در انواع و اقسام موضوعات که بعضا خیلی به تایل 3 هوقن امتحان نزدیک هستن همینطور انواع و اقسام ساختار ها و قدمیتل ها برای تحلیل نمودار، شقایبن و همه ی آوفگابه های شپقشن و …

یه چیزی خیلی مهمه و اون هم اینکه فقط هدفتون تموم کردن کتابا نباشه. تعداد کمتری بخونین ولی عمیق باشه بهتر از روزنامه وار خوندن و رد شدنه.
توجه کنین که بعضی چیزا در مورد این آزمون به مرور زمان تغییر کرده. به همین دلیل مهمه که در مورد این آزمون همیشه به روز باشین و از کانال ها گروه هایی استفاده کنین که اطلاعات به روز در اختیارتون قرار می دن و اطلاعات دست اول رو از کسایی که اخیرا تست داف دادن دریافت کنین. به همین دلیل هم هست که ما بعد از برگزاری هر آزمون، تجربه ی یک یا چنتا از شرکت کننده ها در اون آزمون خاص رو در کانال و گروه در اختیار شما قرار می دیم. مثلا تو همه کتابا برای شقایبن نوشته گرافیک می دن با دو تا نظر مختلف، شما باید اینا رو بررسی کنین و جبهه گیری کنین و نظر خودتون رو بگین. در صورتی که تو چند تا آزمون اخیر روند بیشتر به این سمت رفته که به جای اینکه دو تا آرگومنت بدن یه سوال می پرسن و از شما راهکار می خوان. معمولا در این موارد باید خودتون دو تا راهکار پیشنهاد بدین و نکات مثبت و منفی راهکارا رو بررسی کنین. بعد وضعیت رو تو کشور خودمون شرح بدین.




امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
امیر مهرآسا
کارشناس مکانیک دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد مکانیک عددی