جمعه سیاه یا Black Friday

آخرین به روز رسانی در تاریخ 23 تیر 1399

جمعه سیاه یا Black Friday در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار رفته و شروع خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در این روز اکثر شرکتها به کارکنان خود اجازه می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. این روز یکی از سنت‌های متعلق به ایالت متحده امریکا است که به مرور زمان به فرهنگ خرده‌فروشی کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی، استرالیا و سایر نقاط جهان وارد شده است. اولین جمعه پس از عید شکرگزاری یا Thanksgiving در دو قاره اروپا و امریکا مردم را به سمت خرید محصولاتی که با تخفیف همراه هستند سوق می‌دهد. در روز جمعه سیاه (که از پنجشنبه آغاز می شود) خرده‌فروشی‌ها سعی می‌کنند برخی اجناس خود را با قیمتی ارزان‌تر ارائه کرده و برای هر پیشنهاد خود یک بازه زمانی را تعیین می‌کنند. سالها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند.چند سالی است که فروشگاه‌های اینترنتی داخل ایران نیز از این فرصت استفاده می کنند و پیشنهادهای جذابی را به مصرف‌کنندگان ارائه می دهند.

-علت نامگذاری
در قدیم حسابداران در ترازنامه‌های خود، اگر صورت سود و زیان آنان منجر به ضرر می‌شد؛ از جوهر قرمز استفاده می‌کردند. استفاده ازجوهر قرمز رنگ، جهت مشخص شدن ضرردر بیلان مالی بود. اما اگر صورت سود و زیان به سود منجر می شد، از جوهر مشکی استفاده می‌کردند.
در اوایل دهه ۶۰ میلادی، حسابداران همیشه فردای روز عید شکرگزاری یا Thanksgiving، حساب‌های خود رامشکی رنگ می‌دیدند. این روز سرآغاز موج سود و خریدهای پیش از عید به حساب می‌آمد. از این رو، بین خود آن را«بلک فرایدی» به معنای جمعه {جوهر} مشکی نام‌گذاری کردند.

پایه و اساس شکل‌گیری جمعه سیاه و همچنن دوشنبه سایبری، فروش حجم بسیار بالایی از اجناس است. در واقع فروشگاه‌های بزرگ تلاش می کنند تا با عرضه و فروش حجم بالایی از اجناس در یک زمان کوتاه، با کاستن از درصد سود خود، به نقدینگی بسیار بالایی دست یابند تا جاییکه تجارت بسیاری از کشورها در طول یک سال به چنین رقمی نخواهد رسید! از طرف دیگر مصرف کنندگان تلاش می‌کنند تا نیازهای سالانه خود را در چنین روزهایی با استفاده از تخفیف‌های بسیار بالا تامین‌ کنند تا مجبور نباشند در طول سال با قیمت‌های بالا خرید کنند.
به طور کلی هنگام خرید در جمعه سیاه باید دقت کنید که محصولی را که قصد خرید آن را دارید از کیفیت خوبی برخوردار باشد. همچنین برای اجناس خاص، فروشگاه های معتبرتر گزینه مناسبتری برای خرید خواهند بود. به عنوان مثال فروشگاه Best Buy برای خرید تلویزیون و لپ تاپ می تواند مناسب باشد.

– بیشترین تخفیف در جمعه سیاه مربوط به کدام شرکت است؟

سایت WalletHub.com بهترین فروشگاه ها براساس بیشترین تخفیف را به شرح ذیل اعلام کرده است:

• 66.32% Kohl’s
• 66.30% JCPenney
• 62.75% Belk
• 60.82% Stage
• 55.93% Shopko
• 52.78% Bealls Florida
• 50.09 Sears
• 45.58% Macy’s
• 43.88% Fred Meyer
• 37.25% AAFES

مطابق گزارش سایت https://patch.com و طبق گفته مسئولان شرکت تارگت (Target.com) آنها نیز برای این روز بزرگ برنامه دارند. مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است که ما برای مهمان هایی که بعد از روز شکرگذاری برنامه های خود را برای خرید سالانه خود آماده می کنند برنامه خوبی خواهیم داشت.

– دوشنبه آنلاین (Cyber Monday)

رفته‌رفته با جا افتادن خریدهای اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین هم در رویداد جمعه سیاه حضور یافتند. رقابت در صف‌های طولانی، پدیده‌ای متفاوت در کشورهای دیگر است. همان‌طور که مردم برای فیلم‌های معروف سینمایی، از چندین ساعت قبل با صندلی و تجهیزات کامل گذران وقت حاضر می‌شوند، در مورد بلک فرایدی نیز، این امر بسیار پررنگ‌تر بود. بسیاری از مردم فرصت ایستادن در صف‌های طولانی را نداشتند و ترجیح می دادند که روز عید شکرگزاری در کنار خانواده خود باشند. فروشگاه‌های آنلاین، در دوشنبه بعد از شکرگزاری (پایان تعطیلات چهار روزه عید)، پیشنهادهای آنلاین جذاب خود را ارائه می‌دادند. بدین‌صورت، کسانی که موفق به حضور در بلک فرایدی نشده بودند، یا دیر به پیشنهاد موردنظر خود رسیدند هم شانسی دوباره خواهند داشت. در بسیاری از مواقع، رویداد جمعه سیاه آنلاین یک هفته کامل طول می‌کشید و آن را با عبارات Cyber Monday یا Cyber Week توصیف می کنند.

– تخفیف خیلی خیلی ویژه یا Door Buster
از نظر لغوی، این عبارت از دو کلمۀ «در» (Door) و «شکن» (buster) تشکیل شده است. علت این نامگذاری، این است که هجوم مشتریان به فروشگاه ها برای به دست آوردن کالا با تخفیف بسیار ویژه، به احتمال شکستن در‌ها تشبیه شده است. به عبارت خودمانی مشتریان برای خرید محصول با تخفیف سر و دست می شکنند.
تخفیف بسیار ویژه می تواند هر نوع کالایی باشد. از لوازم الکترونیک و مد گرفته تا لوازم خانه و لوازم آرایشی. از نمونه‌های معروف و جهانی چنین تخفیفی می توان به گوشی‌های موبایل و کنسول‌های بازی X-Box و پلی استیشن اشاره کرد.

– اولین مرگ در جمعه سیاه
در سال ۲۰۰۸، حدود ۲۰۰۰ نفر در منطقه Valley Stream نیویورک، منتظر شروع جمعه سیاه بودند. با نزدیک شدن به ساعت آغاز حراجی، مردم نتوانستند طاقت بیاوردند و با هل دادن درهای پاساژ را شکستند.در این بین یکی از کارکنان زیر پای خریداران افتاد و دیگر کارکنان نتوانستند جلوی مردم را بگیرند. و متاسفانه کارمند فروشگاه جان خود را زیردست و پای مردم از دست داد.

تصاویری از بهترین مراکز خرید به گزارش سایت www.usatoday.com  در این لینک ارائه شده است.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
احمدرضا
بیشتر مشغول انجام کارهای پشت صحنه