راهنمای جامع فرم I-20

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

به طور کلی تمامی دانشجویان متقاضی تحصیل در آمریکا (ویزای نوع F، M و J) به منظور حضور در سفارت جهت مصاحبه بایستی فرمی تحت عنوان I-20 را به همراه داشته باشند. این فرم از طرف دانشگاهی که قصد دارید در آمریکا در آن تحصیل نمائید برای شما ارسال می گردد.

به طور خلاصه فرم I20 برگه‌ای است که هزینه‌های شما مانند مخارج زندگی، هزینه دانشگاه و … در آن محاسبه شده است. این فرم دارای یک کد با نام SEVIS ID است که شما به کمک آن بایستی وقت سفارت آمریکا را گرفته و برای مصاحبه به همراه این فرم به سفارت بروید. اطلاعات مرتبط با مشخصات شما، نام دانشگاه، اطلاعات مالی شامل فاند (کمک هزینه تحصیلی) و… نیز در فرم I20 ارائه می‌شود.

کاربرد این فرم 1- در پرداخت هزینه سویس فی (SEVIS Fee) به منظور به همراه داشتن برگه پرداخت هزینه در روز مصاحبه (مطابق لینک پرداخت هزینه سویس فی)  و دریافت وقت سفارت آمریکا 2- هنگام ورود به فرودگاه آمریکا جهت بررسی مدارک 3- به منظور دریافت SSN و گواهینامه رانندگی در آمریکا، می باشد.


در ادامه نکات مهم و کاربردی در این خصوص به صورت پرسش و پاسخ در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

1- به طور کلی فرم I-20 چیست؟ لطفا یک نمونه فرم I-20 جهت آشنایی بگذارید.

 فرم I20 برگه‌ای است که هزینه‌های شما همچون مخارج زندگی، هزینه دانشگاه و … در آن محاسبه شده است. این فرم دارای یک کد با نام SEVIS ID است که شما به کمک آن بایستی وقت سفارت آمریکا را گرفته و برای مصاحبه به همراه این فرم به سفارت بروید. اطلاعات مرتبط با مشخصات شما، نام دانشگاه، اطلاعات مالی شامل فاند (کمک هزینه تحصیلی) و… نیز در فرم I20 ارائه می‌شود. در تصویر زیر یک نمونه I20 نشان داده شده است.

نمونه کامل یک فرم I-20 را می توانید از اینجا دانلود نمائید.

2- در برگه I20 چه اطلاعاتی وجود دارد؟

در فرم I20 علاوه بر اینکه دقیقا مخارج یکساله شما اعم از شهریه، بیمه، هزینه اقامت و هزینه‌های همراه و … به تفکیک نوشته می‌شود، منابع تامین این هزینه‌ها نیز همچون کمک دانشگاهی، پس انداز شخصی، کمک خانواده یا بورس کاری جداگانه درج می‌گردد.

 اگر BS ارسالی به دانشگاه به نام خود شما باشد، مبلغ تامین هزینه در بخش Student Personal Fund فرم I20 درج می‌شود و این بدان معنی است که شما بخشی یا تمام مخارج خود را تامین می‌کنید.
 اگر BS ارسالی مربوط به خانواده باشد، مبلغ تامین هزینه در بخش ّFund from another source با تایپ کلمه Family به عنوان نوع آن درج می‌شود.

3- در قسمت Student  Info فرم I20 چه چیزی نوشته می‌شود؟

در این قسمت مطابق تصویر زیر ابتدا SEVIS ID ذکر شده است. سپس اطلاعات متقاضی ویزای دانشجویی شامل نام، نام میانی، نام خانوادگی، کشور و تاریخ تولد، کشور محل تابعیت دانشجو، شماره ادمیشن (که معمولا خالی گذاشته می‌شود) نوشته شده است.

بخش‌های مختلف قسمت Student Info در ادامه توضیح داده شده است:

– Surname/Primary Name: نام خانوادگی
– Given Name: نام
– Admission Number: شماره پذیرش (تقریبا در اکثر فرم‌ها خالی است)
– Date of Birth: تاریخ تولد
– Country of Birth: کشور محل تولد
– Country of Citizenship: کشوری که تابعیت آن را دارید

در خصوص موارد فوق حتما و حتما به این نکته توجه کنید که این اطلاعات با پاسپورت شما مطابقت داشته باشد. در صورت وجود هر گونه مغایرت، موارد مربوطه را به دانشگاه ارسال و درخواست اصلاح I20 نمائید.

4- در قسمت School  Information فرم I20 چه چیزی نوشته می‌شود؟

مطابق تصویر زیر در این قسمت نام و آدرس دانشگاه آینده شما به همراه نام مسئول بخش مربوط به صدور I20 دانشگاه نوشته شده است. همچنین در قسمت School Code and Approval Date کد دانشگاه به همراه تاریخ تائید این کد ذکر شده است. این کد و تاریخ مرتبط با خود دانشگاه است و بر برنامه‌های دانشجو تاثیری ندارد.

نکته 1: در موقع تکمیل فرم DS160 (مطابق راهنمای موجود در این سایت … ) اگر آدرس خوابگاه خود در آمریکا را نداشتید، می‌توانید آدرس دانشگاه که در این قسمت وجود دارد را به عنوان آدرس آینده خود در آمریکا وارد نمائید.

نکته 2- کد ذکر شده در قسمت School Code هنگام پرداخت هزینه سویس فی برای شما کاربرد خواهد داشت. علاوه بر این، از این کد می‌توانید در انتقال سویس فی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر استفاده کنید.

5- در قسمت Program  of  Study فرم I20 چه چیزی نوشته می‌شود؟ 

در این قسمت اطلاعات مقطع تحصیلی به همراه رشته تحصیلی، سطح زبان، تاریخ شروع کلاس‌های دانشگاه و… ارائه شده است.

– Education  Level: در این قسمت امکان مشخص نمودن مقاطع دکتری (Doctorate)، کارشناسی ارشد (Master’s)، کارشناسی (Bachelor’s)، فوق دیپلم (Associate’s) و مقطعی برای کسانی که زبان ضعیف دارند (Associate’s) وجود دارد.

– Major: در این قسمت اطلاعات مرتبط با رشته و گرایش تحصیلی می‌آید.

– Program  Start/End  Date تاریخ شروع و پایان تحصیل شما در آن دانشگاه مشخص می‌گردد.

نکته 1: دقت نمائید که شما نباید دیرتر از تاریخ Program Start وارد دانشگاه شوید. اگر به هر دلیلی نتوانستید به این تاریخ برسید، بایستی درخواست نامه Late Arrival از دانشگاه بگیرید. این مهلت ورود با تاخیر ممکن است از یک هفته تا یک ماه متغیر باشد و با توجه به سیاست دانشگاه صادر می‌گردد.

نکته 2: دقت کنید که شما زودتر از یک ماه نمی‌توانید وارد خاک آمریکا شوید. به عنوان مثال در شکل زیر تاریخ شروع 10 ژانویه 2017 ذکر شده است. این بدان معنی است که شما زودتر از 10 دسامبر نمی‌توانید به خاک آمریکا وارد شوید.

نکته 3: تاریخ پایان دوره تقریبی و در صورت توافق دانشکاه قابل تغییر است.

– Program  English  Profiecincy و English  Proficeny  Note: در این قسمت وضعیت توانایی دانشجو از نظر زبان و از دیدگاه دانشگاه نوشته می‌شود.
مثلا ممکن است وضعیت Student Is Proficient (یعنی توانایی کامل در زبان) و یا The student is not yet proficient. English instructions will be given at the school درج شود که در این صورت بدان معنی است که باید پس از رفتن به آمریکا، دانشگاه دوره‌های زبان برای شما بگذارد. این مسئله به دانشگاه و حد نصاب نمره مورد نظر آن بستگی دارد.

6- در قسمت Financials فرم I-20 چه مواردی ذکر شده است؟

مطابق تصویر زیر، در I20 علاوه بر اینکه مخارج یک ساله شما اعم از شهریه، بیمه، هزینه اقامت و هزینه‌های همراه و… به تفکیک نوشته می‌شود، منابع تامین این هزینه‌ها همچون کمک دانشگاهی، پس انداز شخصی، کمک خانواده یا بورس کاری نیز جداگانه و برای مدت مشخص (مثلا 9 یا 12 ماه) درج می‌گردد.

– اگر Bank Statement ارسالی به دانشگاه به نام خود شما باشد، مبلغ تامین هزینه در بخش Student Personal Fund فرم I20 درج می‌شود و این بدان معنی است که شما بخشی یا تمام مخارج خود را تامین می‌کنید.

 اگر BS ارسالی مربوط به خانواده شما باشد، مبلغ تامین هزینه در بخش ّFund from another source با تایپ کلمه Family به عنوان نوع آن درج می‌شود.

– در بخش Expenses of dependents اگر در عزیمت به آمریکا همراه داشته باشید، هزینه‌های همراه به علاوه تعداد آنها (در پرانتز) نوشته خواهد شد. ممکن است در مواردی این بخش با وجود داشتن همراه خالی بماند.

به طور کلی بهتر هست به اندازه‌ تفاوت مبلغ فاند و کل هزینه‌ها (ستون راست منهای ستون چپ) Bank Statement داشته باشید.

بخش‌های مختلف قسمت Financial به تفکیک در ذیل ارائه شده است:

– Tuition and Fee: این قسمت مربوط به هزینه و شهریه دانشگاه است.
– Living Expense: هزینه‌های زندگی دانشجو از قبیل اجاره خانه و خریدها و … که تقریبی و با توجه به شهر اقامت شما متغیر است.
– Expenses of Dependent: هزینه‌های افراد وابسته به شما مثل همسر و فرزندان که با شما به آمریکا می‌آیند. در صورتیکه به تنهایی سفر می‌کنید، در این قسمت عدد صفر و در غیر اینصورت هزینه تقریبی همراهان نوشته خواهد شد.

7- در قسمت Financials فرم I-20 بخش مرتبط با وضعیت فول فاند/پارشال فاند/ بدون فاند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حالت اول) در صورتیکه فول فاند (Full Fund) باشید:

– Personal Fund: مقدار این قسمت برای وضعیت فول فاند عدد صفر خواهد بود. در صورتیکه شخص به همراه همسر یا فرزندان خود به آمریکا سفر کند، این قسمت هزینه F2 را به صورت حدودی و سالیانه ذکر می‌کند.

– Asst Stipend & Tuition Waiver: توضیح این قسمت با اسم‌های مختلفی مانند Research Assistantship، Assistantship، TA و RA و … ممکن است ذکر شود. به طور کلی هزینه‌ای است که دانشگاه به عنوان فاند برای این کار مشخص، به شما ارائه می‌دهد.

– Fund From Another Source: در صورتیکه فول فاند باشید در این قسمت چیزی نوشته نمی‌شود. اگر پذیرش شما فول فاند نباشد، در بخش بعدی توضیح داده شده است.

– On-Campus Employment: مقدار این قسمت معمولا صفر است. اما اگر کار جانبی در دانشگاه مثل واحد کپی، سایت یا … داشته باشید، در این بخش مبلغ آن ذکر می‌شود.

حالت دوم) در صورتیکه پارشال فاند (Partial Fund) باشید:

– Personal Fund: در این قسمت افراد دارای پارشال فاند بایستی مبلغی مساوی یا بیشتر از هزینه‌ای که دانشگاه به آنها اختصاص نداده است را به صورت صوتحساب بانکی یا Bank Statement ارائه دهند. توصیه می‌شود برای افزایش شانس ویزا این صورتحساب بانکی به نام شما نباشد و مثلا به نام پدر یا مادر باشد تا در قسمت Fund From Another Source وارد گردد.

– Asst Stipend & Tuition Waiver: توضیح این قسمت با عناوین مختلفی مانند Research Assistantship، Assistantship، TA و RA و … ممکن است ذکر شود. برای پذیرش‌های پارشال فاند این مقدار درصدی از هزینه‌های تحصیل و… را در بر می‌گیرد. مابقی هزینه‌ها بایستی توسط خود دانشجو در بخش‌های Personal Fund و یا Fund From Another Sourc جبران گردد.

– Fund From Another Source: همانند حالت Personal Fund در این قسمت افراد دارای پذیرش پارشال فاند بایستی مبلغی مساوی یا بیشتر از هزینه‌ای که دانشگاه به آنها اختصاص نداده است را به صورت صوتحساب بانکی یا Bank Statement ارائه دهند. در صورتیکه این مبلغ پرینت صورتحساب بانکی پدر، مادر، خواهر، برادر یا … باشد، در این قسمت منبع حمایت را به صورت Father یا Family یا … همراه با مبلغ آن ذکر می‌کنند. توصیه می‌شود به جای ارائه صورتحساب بانکی به نام خودتان، از منبع حمایت به اسم بستگان درجه یک (بالاخص پدر و مادر) استفاده کنید تا شانس دریافت ویزای شما افزایش یابد.
– On-Campus Employment: مقدار این قسمت معمولا صفر است. اما در صورتیکه کار جانبی در دانشگاه مثلا واحد کپی، سایت یا … داشته باشید، در اینجا مبلغ آن ذکر می‌شود.

حالت سوم) در صورتیکه بدون فاند (Non Fund) باشید:

– Personal Fund: در این قسمت افراد بدون فاند بایستی کل مبلغ هزینه‌های دانشگاه را به صورت صوتحساب بانکی یا Bank Statement ارائه دهند. توصیه می‌شود برای افزایش شانس ویزا این صورتحساب بانکی به نام شما نباشد و مثلا به نام پدر یا مادر باشد تا در قسمت Fund From Another Source وارد گردد.

– Asst Stipend & Tuition Waiver: در این قسمت برای افراد بدون فاند هیچ مبلغی در نظر گرفته نخواهد شد و عدد صفر را خواهیم داشت.

– Fund From Another Source: همانند حالت Personal Fund در این قسمت افراد بدون فاند کل مبلغ هزینه‌های دانشگاه را به صورت صوتحساب بانکی یا Bank Statement ارائه دهند. در صورتیکه این مبلغ پرینت صورتحساب بانکی پدر، مادر، خواهر، برادر یا… باشد، در این قسمت منبع حمایت را به صورت Father یا Family یا … همراه با مبلغ آن ذکر می‌کنند. توصیه می‌شود به جای ارائه صورتحساب بانکی به نام خودتان، از منبع حمایت به اسم بستگان درجه یک (بالاخص پدر و مادر) استفاده کنید تا شانس دریافت ویزای شما افزایش یابد.

– On-Campus Employment: مقدار این قسمت برای پذیرش‌های بدون فاند عدد صفر است.

8- آیا با درج 9 ماه به جای 12 ماه در بخش Financials مشکلی پیش خواهد آمد؟

 خیر. اما بهتر است که باقیمانده مبلغ I-20 را حتما به صورت Bank Statement به سفارت نشان دهید.

9- آیا برای افراد همراه فرد پذیرش‌شده، فرم I-20 جدا صادر می شود؟

 همانند تصویر زیر در صفحات بعدی I-20  برای افراد همراه مانند همسر و فرزندان مشخصات کامل با ذکر نام آورده می‌شود. در این فرم برای ویزاهای نوع F1 و F2 دو Sevis Number مختلف وجود خواهد داشت.

10- تاریخ ورود من در فرم I20 برای August 22 قید شده است. از طرفی در سایت Department of State نوشته شده است که تا 120 روز زودتر از تاریخ شروع ترم، ویزا برای من صادر نخواهد شد. لطفا در مورد این موضوع توضیح دهید؟

 مطابق قوانین Department of State شما زودتر از ۳۰ روز مانده به شروع ترم نمی‌توانید وارد خاک آمریکا شوید. از طرف دیگر ویزای شما پس از صدور، ۹۰ روز بیشتر اعتبار ندارد، بنابراین اگر ویزا را زودتر از ۱۲۰ روز مانده به شروع ترم برای شما صادر کنند، ویزای شما قبل از زمانی که بتوانید وارد خاک آمریکا شوید منقضی خواهد گردید. طبق سایت امور کنسولی آمریکا  اگر شما زودتر از ۱۲۰ روز مانده به شروع ترم برای ویزا اقدام کنید، کنسول‌گری ویزای شما را نگه داشته و ۱۲۰ روز قبل از شروع ترم آن را صادر خواهد کرد. مطابق اعلان همین وب‌سایت، ممکن است کنسول‌گری از فاصله‌ زمانی مابین روزی که شما برای ویزا اقدام نموده‌اید تا روزی که بتواند ویزا را صادر کند جهت اموری مثل clearance استفاده نماید.

به طور خلاصه می‌توان قبل از ۱۲۰ روز مانده به شروع ترم هم برای ویزا اقدام کرد. ولی حتی اگر clearance شما زودترانجام شود، کنسول‌گری زودتر از ۱۲۰ روز قبل از شروع ترم ویزا را صادر نخواهد کرد.

You can apply for visa from 4 months earlier than that date

11- شروع ترم من 16 ژانویه 2017 است و با این وجود هنوز ویزا به دستم نرسیده است. قرار است تا 20 ژانویه ویزا را دریافت کنم. در این حالت آیا باید یک I20 جدید بگیرم؟

 برای یک یا دو هفته دیرتر از شروع ترم نیازی به I20 جدید نیست. در این حالت باید به Admission Office دانشگاه درخواست نامه Late Arrival دهید. سپس این نامه را برای سفارت ایمیل کنید. 

همچنین حتما حتما این نامه را در فرودگاه هنگام ورود به آمریکا همراه داشته باشید.

12- در صورت صدور دوباره I-20 آیا شماره سویس نامبر (SEVIS Number) عوض خواهد شد؟

 خیر، تغییری نمی‌کند.

13- شروع ترم من 16 ژانویه 2017 بود. به آن تاریخ نرسیدم و درخواست نامه Late Arrival دادم. آیا باید باز هم هزینه SEVIS FEE رو پرداخت نمایم؟

 خیر. اگر در همان دانشگاه قبلی هستید و دانشگاه را تغییر نداده‌اید نیازی به پرداخت مجدد هزینه سویس (SEVIS FEE) در سایت https://www.fmjfee.com نیست.

14- پس از ارسال ایمیل پذیرش از طرف دانشگاه، نامه I20 به چه آدرسی فرستاده می‌شود؟ آیا امکان ارسال I20 به آدرسی غیر از آدرسی که قبلا ارائه دادیم وجود دارد؟

 دانشگاه I20 را به آدرس وارد شده در Application Form می‌فرستد. اگر قصد ارسال I20 به آدرسی دیگر را دارید از طریق ایمیل با دانشگاه مکاتبه کنید.

در کل پس از قبول شدن شما در فرآیند پذیرش، قبل از ارسال I20 به ایران دوباره آدرس از سوی دانشگاه با شما چک خواهد شد.

15- چندین هفته از پست I20 توسط دانشگاه برای من می‌گذرد، اما هنوز به دست من نرسیده است و فکر می‌کنم که گم شده باشد. آیا امکان این وجود دارد که به دانشگاه اعلام کنم تا مجددا I20 رو ارسال نماید؟

 بله. این امکان وجود دارد که دوباره I20 برای شما (حتی به یک آدرس دیگر) ارسال شود. شما می‌باید جهت ارسال مجدد I20 با دانشگاه مکاتبه کنید.

– آیا همراه با I20 مدرک دیگری هم ارسال می‌شود؟

 بله. علاوه بر I20 یک Admission Letter از طرف دانشگاه برای شما ارسال می‌شود. گاهی اوقات این نامه پذیرش زودتر ازI20 وگاهی نیز همراه با I20 به دست شما خواهد رسید. در صورت دریافت نکردن نامه پذیرش (Admission Letter)، جهت ارسال آن  با دانشگاه تماس بگیرید.

17- من از 3 دانشگاه مختلف درخواست I20 نموده‌ام. آیا این موضوع باعث بروز مشکل‌ خواهد شد؟

 خیر. شما می‌توانید 10 برگه I20 داشته باشید. در زمان مصاحبه برای شما مشکلی پیش نخواهد آمد. اما بایستی قبل از زمان اعلام شده از سوی دانشگاه (خصوصا اگر پذیرش شما همراه با فاند باشد)، تصمیم نهایی را به دانشگاه اعلام کنید. در غیر این صورت در زمان ورود به آمریکا ممکن است دچار مشکل شوید. ولی داشتن چند برگه I-20 تا زمان مصاحبه سفارت مشکلی را ایجاد نخواهد نمود.

18- بعد از دریافت I20 از دانشگاه متوجه شدم که اسم، مبلغ فاند یا… من اشتباه تایپ شده است. در این حالت باید چه کار کنم؟ آیا در هنگام مراجعه به سفارت مشکلی پیش نخواهد آمد؟

شما بایستی حتما با دانشگاه مکاتبه نمایید. در این حالت دو وضعیت خواهید داشت:

1- دانشگاه I20 اصلاح شده را برای شما ارسال نموده و نامه آن به موقع و قبل از مصاحبه سفارت به دست شما می‌رسد: در این حالت با آسودگی خاطر با I20 جدید به سفارت برای مصاحبه مراجعه می‌کنید.

2- دانشگاه I20 اصلاح شده را برای شما ارسال می‌کند و نامه آن به موقع و قبل از مصاحبه سفارت به دست شما نمی‌رسد: در این حالت از دانشگاه درخواست ارسال اسکن I20 را کنید و حتما اسکن I20 جدید را با خود به سفارت برده و موضوع را برای آفیسر توضیح بدید. اگر دانشگاه به هر دلیل اسکن I20 جدید را برای شما ارسال نکرد، باز موارد مشکل دار را برای افیسر توضیح داده و بگویید که دانشگاه I20 را پست کرده، ولی به دست شما نرسیده است. همچنین اعلام کنید که از طریق ایمیل می‌توانید برای سفارت ارسال کنید.

19- پس از دریافت I20 از طرف دانشگاه متوجه شدم که اسم همسرم به عنوان F-2 در I-20 نیامده است. بعلاوه وقت سفارت را هم گرفته‌ام. آیا به تنهایی برای مصاحبه سفارت اقدام کنم؟

 دوست عزیر ترجیحا برای موارد F-1 و F-2 بهتر است یک وقت مصاحبه گرفته و با همراه خود به مصاحبه بروید. چون با داشتن دو وقت سفارت جدا و به تبع آن مصاحبه جداگانه، احتمال صدور ویزا در زمان‌های مختلف وجود دارد. ممکن است به عنوان مثال برای شما ویزا صادر گردد و ویزای صادرشده همسر شما 4 ماه بعد از آن باشد. بنابراین بهتر است حتی‌الامکان درخواست I-20 جدید داده و همراه با یکدیگر در یک قرار ملاقات به مصاحبه سفارت برید. 

20- در هنگام دریافت I-20 از طریق پست، مشاهده نمودم که در I-20 من به داشتن فاند و tuition waiver اشاره نشده است. چطور به آفیسر سفارت داشتن این موارد را ثابت کنم؟

 در این مورد قبل از مصاحبه با آفیسر در سفارت، از استاد خود یا دپارتمان مربوطه در دانشگاه نامه تاییدیه فاند و… را گرفته و همراه خود به مصاحبه ببرید. توجه داشته باشید که در مصاحبه سفارت، زمان زیادی برای بحث و جدل کلامی و اثبات این موارد ندارید.

21- آیا بعد از مصاحبه با آفیسر، مدرک I-20 نزد سفارت باقی می‌ماند؟

 خیر، تا اتمام زمان clearance نیازی به I20 نبوده و در اختیار خود شما باقی خواهد ماند.

22- مدرک I-20 من هنوز از طرف دانشگاه صادر نشده است. آیا امکان گرفتن وقت سفارت برای من وجود دارد؟

 برای ثبت نام و گرفتن وقت در سایت سفارت نیاز به SEVIS ID دارید که این کد در بالای فرم I-20 است (و در تکمیل فرم DS160 شما نیز بایستی ذکر شود). بنابراین تا زمان رسیدن I-20 به دست شما، نمی توانید فرم DS-160 را تکمیل و وقت سفارت را اخذ نمائید.

در صورتیکه مطمئن هستید به زودی I20 شما به دستتان خواهد رسید، یک راه حل موقت تکمیل فقط چند مرحله از فرم DS160 و اخذ وقت سفارت است. شما می‌توانید پس از دریافت I20 مجددا ادامه فرم DS160 را تکمیل و ارسال نمائید.

23- با وجود صادر شدن مدرک I-20 من از طرف دانشگاه، اما هنوز به دستم نرسیده است. آیا امکان گرفتن وقت سفارت برای من وجود دارد؟

 برای ثبت نام و گرفتن وقت در سایت سفارت نیاز به SEVIS ID دارید که این کد در بالای فرم I-20 است (و در تکمیل فرم DS160 شما نیز بایستی ذکر شود). بنابراین شما می‌توانید با ارسال ایمیل به دانشگاه، درخواست ارسال اسکن I-20 را نمائید. در صورت موافقت دانشگاه و ارسال اسکن I-20، شما می‌توانید به کد SEVIS ID دسترسی پیدا کرده و در سایت سفارت ثبت نام و وقت سفارت را اخذ کنید. در برخی موارد حتی ممکن است سفارت هم این اسکن را برای مصاحبه قبول کند. در این حالت بایستی برای آنها مشکل عدم دریافت I20 تا لحظه مصاحبه را توصیح دهید. در برخی موارد هم ممکن است این اسکن مورد قبول آفیسر نباشد. بنابراین مورد با مورد این موضوع متفاوت خواهد بود.

دقت شود که برخی دانشگاه‌ها اسکن I20 را را به دلایلی همچون دلایل امنیتی و قوانین Homeland Sequrity ارسال نمی‌کنند. در صورت موافقت دانشگاه و ارسال اسکن I-20 برای شما، اگر بتوانید دانشگاه را راضی کنید تا یک نسخه از I-20 شما را برای سفارت نیز ایمیل کند بسیار عالی خواهد بود.

یک راه حل دیگر تکمیل فرم DS160 فقط برای چهار مرحله اول و اخذ شماره DS160 برای اخذ وقت سفارت است. پس از دریافت کد SEVIS ID می‌توانید مابقی مراحل تکمیل فرم DS160 را مطابق راهنمای موجود در لینک سایت ….. انجام داده و در نهایت فرم را قبل از انقضای 30 روزه ارسال نمائید.

– نحوه پرداخت هزینه SEVIS Fee برای فرم I-20 و DS-2019 چگونه است؟

 قبل از اینکه شما بخواهید به عنوان Student و یا Exchange Visitor برای مصاحبه به سفارت آمریکا در یکی از کشورهای مورد نظر بروید، بایستی هزینه‌ای به نام سویس‌فی (SEVIS FEE) را پرداخت نمائید. در حقیقت SEVIS سیستم ذخیره و نگهداری اطلاعات دانشجویان و بازدیدکنندگان ویزای تبادلی (I-901 Student and Exchange Visitor Information System) می‌باشد. پس از ورود اطلاعات در این پایگاه داده (که بخشی از آن توسط دانشگاه قبلا وارد شده است) تمامی کنسولگری‌ها، گیت‌های ورودی در آمریکا و … به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت.

پرداخت هزینه SEVIS FEE به دو صورت است:

– پذیرش دانشجویی: ویزای نوع F1 و M1 به مبلغ 200 دلار
– پذیرش فرصت مطالعاتی: ویزای نوع J1 به مبلغ 180 دلار

در لینک‌های زیر به منظور آشنایی با پرداخت هزینه سویس‌فی و موضوعات مرتبط ارائه شده است:

– آشنایی با نحوه پرداخت هزینه سویس‌فی برای فرم i-20 در لینک سایت … قابل دسترسی می‌باشد.

– آشنایی با نحوه پرداخت هزینه سویس‌فی برای فرم DS-2019 در لینک سایت … قابل دسترسی است. 

25- آیا هزینه SEVIS FEE برای F2، M2 و J2 نیز باید پرداخت شود؟

 خیر. پرداخت SEVIS Fee بایستی تنها برای F2، M2 و J2 باشد و مدت اعتبار آن نیز تا 1 سال پس از پرداخت است. دقت نمائید که در صورت تغییر دانشگاه نیز می‌توانید با ارسال ایمیل، درخواست اصلاح آن را دهید.

 راهنمای آشنایی با نحوه پرداخت هزینه سویس‌فی برای فرم I_20

سایت …

 راهنمای آشنایی با نحوه پرداخت هزینه سویس‌فی برای فرم DS-2019
سایت …

26- چند نکته مهم در خصوص I-20 و DS2019

  انواع دیگر ویزا مثل B1، B2 و… و همچنین سایر اعضای خانواده مانند J2، F2، M2 و… نیازی به پرداخت این هزینه ندارند.

 حداقل چهار روز قبل از حضور در سفارت این مبلغ را پرداخت نمائید.
 هزینه سویس‌فی غیر قابل انتقال است، اما می‌تواند بین دو دانشگاه انتقال پیدا کند.
 هزینه سویس‌فی غیر قابل استرداد است و در صورتیکه به هر دلیل به شما ویزا تعلق نگیرد، این مبلغ بازگشت داده نخواهد شد.
 مدت اعتبار هزینه سویس‌فی یک سال می‌باشد.
 حتما رسید پرداخت این هزینه را پرینت گرفته و در روز مصاحبه به همراه داشته باشید.
 این هزینه با هزینه اخذ وقت سفارت آمریکا یا MRV Fee متفاوت می‌باشد.
 سایت مربوط به پرداخت هزینه سویس‌فی https://fmjfee.com می‌باشد. 

27- آیا برای درخواست I20 بایستی حتما اسکن پاسپورت را برای دانشگاه ارسال نمود؟ پاسپورت من دو ماه دیگر آماده می‌شود، در صورتیکه می‌خواهم هم اکنون درخواست I20 را به دانشگاه ارائه کنم. لطفا راهنمائی کنید؟

 به طور کلی دانشگاه به اسکن پاسپورت شما جهت درج نام و نام خانوادگی و مشخصات دقیق شما نیاز دارد. ممکن است با توضیح شرایط برای بعضی دانشگاه‌ها، صدور I20 برای شما مورد موافقت قرار گیرد. در صورت موافقت دانشگاه، حتما نام و نام خانوادگی رو طوری ارائه دهید که بعدا برای همانند آن مشخصات درخواست پاسپورت می‌کنید. 

28- دانشگاهی که با پذیرش من موافقت کرده است، اعلام نموده تا برای پست فرم I20 می بایست فرمی با نام Financial documents را تکمیل و ارسال کنم. ارسال پستی I20 چه مدت زمان طول خواهد کشید؟ آیا می توان همین حالا برای گرفتن وقت سفارت اقدام کرد؟ برای چه تاریخی وقت بگیرم؟

مشکلی برای گرفتن وقت سفارت وجود ندارد، اما برای رسیدن I20 به دست شما:

راه اول) پست معمولی: در صورت ارسال با پست معمولی، از روز ارسال تا رسیدن به ایران حدودا 20 تا 30 روز طول خواهد کشید. همچنین به عنوان مثال در مورد پست united states post service در موارد نادری مشاهه شده است که این سرویس پستی در بازه‌های زمانی خاص برای ارسال به ایران مشکل داشته است.

راه دوم) پست‌های سریع مثل کاراپست، Fedex، DHL و…: این سرویس‌های پستی در شرایط مختلف کشور ممکن است فعال یا غیرفعال باشند. جهت مشاهده راهنمای ارسال پستی به لینک سایت … مراجعه نمائید. در این حالت Track Number را نیز از دانشگاه دریافت نمائید تا به طور کامل به صورت آنلاین در جریان روند ارسال مدارک خود باشید.

راه سوم) شرکت‌های واسطی که I20 شما را در کشور ثالث دریافت و آن را برای شما به ایران می‌آورند.

راه چهارم) از طریق آشنایان: یکی از آشنایان که از آمریکا عازم ایران است، می تواند فرم I20 را برای شما بیاورد. البته این مورد خیلی کم و به ندرت پیش می‌آید. به طریق دیگر می‌توان آدرس یکی از دوستان و یا آشنایان در آمریکا را به دانشگاه بدهید و آنها پس از دریافت، فرم را برای شما پست کنند.

راه پنجم) دریافت در هتل: برخی مواقع امکان این وجود دارد تا آدرس هتل کشوری که بعضی دانشجوبان برا مصاحبه می‌روند را به دانشگاه داد تا دوست شما مثلا از دوبی فرم I20 شما را همراه خود بیاورد. این روش مگر برای مواقع بحرانی اصلا توصیه نمی‌شود. 

29- روش های مختلف دریافت i20 در ایران چیست؟

راه اول) پست معمولی: در صورت ارسال با پست معمولی، از روز ارسال تا رسیدن به ایران حدودا 20 تا 30 روز طول خواهد کشید. همچنین به عنوان مثال در مورد پست unitetd states post service در موارد نادری مشاهه شده است که این سرویس پستی در بازه‌های زمانی خاص برای ارسال به ایران مشکل داشته است.

راه دوم) پست‌های سریع مثل کاراپست، Fedex، DHL و…: این سرویس‌های پستی در شرایط مختلف کشور ممکن است فعال یا غیرفعال باشند. جهت مشاهده راهنمای ارسال پستی به لینک سایت … مراجعه نمائید. در این حالت Track Number را نیز از دانشگاه دریافت نمائید تا به طور کامل به صورت آنلاین در جریان روند ارسال مدارک خود باشید.

راه سوم) شرکت‌های واسطی که I20 شما را در کشور ثالث دریافت و آن را برای شما به ایران می‌آورند.

راه چهارم) از طریق آشنایان: یکی از آشنایان که از آمریکا عازم ایران است، می تواند فرم I20 را برای شما بیاورد. البته این مورد خیلی کم و به ندرت پیش می‌آید. به طریق دیگر می‌توان آدرس یکی از دوستان و یا آشنایان در آمریکا را به دانشگاه بدهید و آنها پس از دریافت، فرم را برای شما پست کنند.

راه پنجم) دریافت در هتل: برخی مواقع امکان این وجود دارد تا آدرس هتل کشوری که بعضی دانشجوبان برا مصاحبه می‌روند را به دانشگاه داد تا دوست شما مثلا از دوبی فرم I20 شما را همراه خود بیاورد. این روش مگر برای مواقع بحرانی اصلا توصیه نمی‌شود. 

– لطفا روش ارسال I-20 از طریق سایت UEMS را توضیح دهید.

 جهت مشاهده راهنمای ارسال پستی I-20 از طریق UEMS به لینک سایت … مراجعه نمائید.


31- آیا امکان گرفتن وقت سفارت با یک I20 و حضور در مصاحبه سفارت با یک I20 دیگر وجود دارد؟

 بله. مهم I20 ارائه‌شده در روز مصاحبه است. تنها دقت داشته باشید که پس از این کار بایستی فرم DS160 با SEVIS ID موجود در I20 جدید را تکمیل نمائید و در روز مصاحبه نیز در صورت سوال آفیسر، علت را توضیح دهید.

32- پس از مصاحبه در سفارت آفیسر اصلI20 را از من گرفت! به نطر شما این کار درست است؟

 ارائه اصل I-20 هنگام ورود و خروج به آمریکا ضروری است. همچنین هنگام حضور در دانشگاه نیز برای کارهایی مثل گرفتن SSN و…  به عنوان یک مدرک مهم حساب شده و وجود آن ضروری است. بنابراین حتما به سفارت ایمیل زده و این مساله رو یادآوری کنید. به احتمال زیاد در موقع صدور ویزا و پیک‌آپ ویزا، برای شما I20 را ارسال خواهند کرد.

33- آیا می‌بایست در هنگام مصاحبه سفارت، I-20 را همراه خود داشته باشم؟

 طبق موارد مطرح شده در لینک https://dubai.usconsulate.gov/student_visas.html شما بایستی حتما در روز مصاحبه I20 خود را به همراه داشته باشید.

34- از یک دانشگاه پذیرش فول فاند گرفته‌ام، اما اما دانشگاه با ایمیل تقاضای Bank Statement جهت صدور I20 را نموده است.علت چیست؟

 برخی دانشگاه‌ها در صورت ارائه فاند، جهت صدور فرم I-20 نیز به BS نیاز دارند. در این حالت که فول فاند هستید، به موجودی حساب خیلی بالا نیازی نیست، بلکه یک صورتحساب بانکی منطقی هم مناسب کار شما خواهد بود. 

در حقیقت Bank Statement خواسته شده برای اطمینان از این موضوع است که در صورت قطع بورسیه به هر علتی، شما و یا خانواده شما توانایی پرداخت هزینه‌ها تا یک سال آینده را دارا هستید.

35- منظور از ذکر جمله this school requires English proficiency the student is not yet proficient English instructions will be given at the school در بخش English  proficiency فرم I20 چیست؟

 در این حالت بایستی در دانشگاه مقصد یک آزمون تعیین سطح داده و یک سری کلاس زبان برای شما برگزار شود.

36- در فرم I20 قسمت مرتبط با F2 توسط چه کسی امضا می‌شود؟

 هر دو قسمت مرتبط توسط F1 بایستی امضا گردد.

37- در I20 من تاریخ 20 آگوست ذکر شده است. به دلیل این که ویزا دیر به دست من رسید، بایستی اول سپتامبر به دانشگاه بروم. آیا در این صورت مشکلی پیش خواهد آمد؟

 شما حتما بایستی درخواست نامه Late Arrival را به دانشگاه ارسال کنید تا در هنگام ورود به آمریکا با مشکل مواجه نشوید.

38- صدور I-20 از سوی دانشگاه چقدر زمان می‌برد؟

 دقیقا زمان مشخصی وجود ندارد و این زمان ممکن است از 1 تا 30 روز متغیر باشد. جهت اطمینان بیشتر با دانشگاه مکاتبه نمائید.

39- در صورتیکه به هر دلیل مجبور به انتقال هزینه سویس‌فی (SEVIS FEE) از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر شدم، چگونه این کار را انجام دهم؟

ممکن است شما بخواهید هزینه سویس‌فی را از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر انتقال دهید. مثلا ممکن است هنگام صدور نامه I20 جدید شما، شماره SEVIS ID شما تغییر یافته باشد. همچنین ممکن است بخواهید این هزینه را از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر نیز انتقال دهید. از آنجایی که هزینه پرداختی بابت سویس فی تا یکسال اعتبار دارد، می توانید جهت انتقال سویس فی و سویس نامبر یک ایمیل حاوی اطلاعاتی شامل:

 First Name: 
Last Name: 
Date of Birth: 
Previous SEVIS ID: 
New SEVIS ID: 
Mailing Address:

نام و نام خانوادگی، شماره سویس قدیم و جدید (SEVIS ID)، تاریخ تولد، کد دانشگاه جدید، رسید پرداخت سویس‌فی قدیم، دلیل درخواست انتقال هزینه سویس‌فی از دانشگاه قدیم به دانشگاه جدید، ارسال I20 جدید، ارائه اطلاعات تماس خود شامل شماره تلفن و ایمیل و آدرس پستی به همراه درخواست انتقال هزینه سویس‌فی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر را به آدرس fmjfee.SEVIS@ice.dhs.gov ارسال نمائید.

بعد از حدود یک روز تا یک هفته ایمیلی حاوی انتقال هزینه سویس‌‎فی از دانشگاه اول به دانشگاه دوم برای شما ارسال می‌شود که شما می‌توانید مطابق راهنمای موجود در لینک سایت … با مراجعه به سایت www.fmjfee.com در قسمت Check Status حتما حتما حتما وضعیت نهایی و انتقال هزینه را کنترل نمائید.

یک نمونه پاسخ از طرف سایت fmjfee پس از انتقال سویس نامبر جدید، به صورت زیر می باشد.

We have accepted and processed your request to transfer your SEVIS I-901 fee. The updated fee payment information will be recorded in SEVIS on the new SEVIS ID and on the website at www.fmjfee.com. You will also be sent an updated I-797 receipt reflecting the fee payment transfer to the requested SEVIS ID. You can print an electronic copy of your receipt at anytime from our website. Go to www.fmjfee.com and click “Check Status” and then enter your SEVIS ID, last name, and date of birth. The printed receipt is as valid as the hard copy (sent through the mail) and will be acceptable to take to your Visa interview and to enter the United States. You do not have to wait for the updated/hard copy receipt to arrive

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
علی
دانشجوی رشته برق علاقمند به وبلاگ‌نویسی و نوشتن وقایع روزمره برای فرار از روز-مرگی!