تجربه سفر به ارمنستان برای بایومتریک ویزای کانادا

آخرین به روز رسانی در تاریخ 8 شهریور 1399

این تجربه را یکی از دوستان از سفر زمینی خود به شهر ایروان ارمنستان، جهت مراجعه به VAC کانادا و انجام بایومتریک و در ماه می سال ۲۰۱۹ نوشته است.

برای انگشت نگاری برای ویزای کانادا، از بین شهر هایی مثل استانبول و آنکارا و ایروان و تفلیس و چند تا شهر دیگه که تو کشورهای اطراف هستند، میشه انتخاب کرد. من خودم به شخصه ایروان رو انتخاب کردم به چند دلیل:
1- برای من ارزان تموم شدن این سفر خیلی چیز مهمی بود، و ایروان نسبت به شهر های دیگه خیلی آپشن ارزانتری محسوب میشد.
2- سفر زمینی کوتاه و راحت تری نسبت به آپشن های دیگر داره(علت تمایل به سفر زمینی هم همون دلیل اوله دیگه)
3- طبق شنیده ها، معموال کار انگشت نگاری سریعتر و راحت تر (به دلیل خلوتی دفتر انگشت نگاری ایروان) انجام میشد.

بعد سابمیت کردن مدارک ویزا، منتظر اومدن نامه بایومتریک شدم (برای انگشت نگاری داشتن این نامه الزامی است) و بعد اومدن نامه، بلیط اتوبوس رفت و برگشت و یه اقامتگاه تو ایروان رزرو کردم. بلیط رفت حدودا 250 هزار تومن بود و بلیط برگشت هم 200 هزار تومن بود. برای رزرو هتل و هاستل ( یه سری جا برای موندن که واقعا در حد هتل نیست، ولی آپشن معقول و ارزانی ه) هم کلی سایت هست که میتونین توش بگردین و آپشن مورد نظر خودتون رو انتخاب کنین. من با دوستم رفته بودم و یه اتاق دو تخته رزرو کردیم که شبی شده بود 280 هزار تومن تقریبا (با صبحانه) فقط یه چند تا نکته که به نظرم حتما بهشون دقت کنید:
1- دفتر انگشت نگاری ایروان بیست متری میدان جمهوری ( square republic ) ایروانه، سعی کنید که اقامتگاهتون تا جایی که میشه نزدیک باشه به این میدان، هم دسترسی راحت تر میشه و هم اینکه کلا برای گشتن تو ایروان هم هر چی به مرکز شهر (همین میدون)نزدیک تر باشید، دستتون بازتره.
2- ترجیحا سعی کنید که اقامتگاهتون صبحانه هم داشته باشه که کلا راحت تر باشید(هم از لحاظ قیمتی و هم اینکه سر صبح تو مملکت غریب از گشنگی نمیرین)
3- اگه خیلی میخواید روی حالت economic باشید، یه سری از اقامتگاه های یه چیزی تخت عنوان room shared دارن که اتاق خوابگاه طوره و با چند تا غریبه تو یه اتاقین. کلا هم خیلی ارزون تر هستن. امنیت و ایناش رو هم خودتون میدونید دیگه 🙂

بعد رزرو هتل و اتوبوس، من یه تایمی برای رفتن به دفتر انگشت نگاری از طریق سایت زیر رزرو کردم. طبق گفته سایت و البته چیزی که خودم دیدم، الزم نیست که از سر صبح پاشین برین اونجا، یه ربع قبل از نوبتتون اونجا باشید کافیه.
https://www.vfsglobal.ca/IRCC-Appointment
سوار اتوبوس شدن و نشستن تو اتوبوس هم که نکته خاصی نداره 🙁 میمونه رسیدن به مرز. به نظرم حداقل حدود 5 هزار درام رو همون لب مرز چنج کنین که بتونین یه تاکسی یا اتوبوسی بعد رسیدن سوار بشین و مثل ما نشید که بعد رسیدن به ایروان به دلیل نداشتن پول ارمنی سه ساعت تمام زیر بارون شدید دنیال هتل میگشتیم :)))
نرخ تبدیلشون هم زیاد فرق خاصی با بانک های داخل شهر نداره و هر درام رو 8.26 تومان میدادن. برای چنج داخل شهر باید دلار یا یورو و کلا ارز های اصلی رو داشته باشین که نرخ تبدیل دلار رو میدونم که 486 درام بود. تو سوپر مارکت های بزرگ (SAS مثلا) میتونین چنج کنین حتی و نیازی به بانک رفتن نیست.
من خودم لب مرز سیمکارت نخریدم. ولی سیمکارت و اینترنت داشتن چیزی خوبیه کلا و میتونین از خطتون برای تاکسی گرفتن ) با نرم افزار هایی مثلGG, Yandex, Mobitaxy ) استفاده کنید.
حتما حتما حتما قبل رفتن نقشه شهر ایروان رو تو گوگل مپ دانلود کنید. تو ایروان گوگل مپ نداشته باشی، باختی 🙂 90 درصد مردم هیچی انگلیسی نمیفهمن (در حد وان میشه یک شاید بدونن) و بقیه شون هم خیلی دست و پا شکسته، پس گوگل و مپ و نشون کردن محل اقامت و VAC و اینا رو نقشه خیلی مهمه تا راهتون رو پیدا کنید. ( رو آدرس پرسیدن کلا حساب نکنید)

حالا فقط مونده بود رفتن به VACبرای انگشت نگاری، آدرس VACرو این پایین گذاشتم، میرین داخل پاساژ، طبقه دوم. ما نوبتمون برای ساعت 9:15 بود و با اینکه گفته بودن زودتر از نه نیاین، هشت و نیم اونجا بودیم. دفتر از ساعت نه باز میشه تا ساعت یک. یک تا دو ناهار و نماز 🙂 از دو هم یه چند ساعتی بازه. کلا تو مدتی که ما اونجا بودیم پنج نفر اومدن اونجا( حالا نمیدونم برای نیومدن نتایج خیلی از دانشگاه ها و کم بودن متقاضی انگشت نگاری بود، یا کلا دفتر ایروان خلوته) کار من و دوستم هر کدوم پنج دقیقه طول کشید و نه و نیم کلا کارمون تموم شده بود. برای همین اگه نوبت گرفتین به نظرم حتی میتونین به برگشتن به ایران تو همون روز هم فکر کنید. البته من قبل رفتنم با یکی از دوستام صحبت کرده بودم و گفته بود انقدر صف بود که کارش روز اول تموم نشد و فرداش دوباره رفت.( نوبت نگرفته بود البته) خودتون میدونید حالا:)

سفارت کانادا

درباره پروسه انگشت نگاری هم بگم، خیلی چیز روالیه، هیچ سوالی نمیپرسن معموال، میرین داخل اتاق ده تا اثر انگشت میدین، یه عکس میگیرن و تمام. فقط پاسپورت و نامه بایومتریکتون همراهتون باشه و اگه نوبت هم گرفتین، پرینتش رو داشته باشین.

موفق باشید


امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
امین
فارغ‌التحصیل ارشد مکانیک دانشگاه تهران