پذیرش برای مقطع دکتری در هلند

آخرین به روز رسانی در تاریخ 22 تیر 1399

در این مقاله سعی دارم راه های پذیرش برای مقطع دکتری در هلند رو توضیح بدم و مروری بر شرایط قانونی دانشجویان دکتری در هلند داشته باشم.

برای پذیرش در دانشگاه های هلند، مثل دانشگاه های دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شما باید برای پوزیشن مربوط به پروژه ی خاص یا به اصطلاح Vacancy اپلای کنید. لیستی از پوزیشن های دانشگاه مشهور TU Delft در این لینک مشاهده می کنید. هر پوزیشن بر اساس یک پروژه ی مشخص تعریف شده که یک استاد بر اساس پروپوزال تونسته از طرف کمپانی یا دولت فاند دریافت کند. در واقع هر پوزیشن یک پروپوزال دفاع شده توسط حداقل یک استاد است که امکان استخدام شما را به عنوان دانشجوی دکتری فراهم می کند. هر پوزیشن امکان اپلای کردن دارد و شما بر اساس ملزومات یا Requirement های پوزیشن خاص باید مدارکی را از راه آنلاین ارسال کنید.برای اپلای کردن پوزیشن نیازی به پرداخت هزینه (Application Fee) نیست. تقریبا تمامی پوزیشن ها از شما یک انگیزه نامه یا Cover Letter به همراه CV یا رزومه می خواهند. به طور کلی در هلند مدرک زبان انگلیسی (تافل، آیلتس، GRE) به عنوان requirement لازم نیست ولی داشتن مدرکی دال بر تسلط شما بر زبان انگلیسی به شما امتیازبسیار بالایی برای رقابت می دهد. بعد از ارسال مدارک اولیه برای اپلای یک پوزیشن خاص شما وارد یک Long List خواهید شد و استاد مسئول برای انتخاب پوزیشن دانشجویان لیست رو بر اساس رزومه و صلاحیت و دیگر معیارها گزینش کرده و یک Short List تهیه می کند. با افراد حاضر در short list تک تک به صورت آنلاین مصاحبه می شود. مرحله ی بعدی دعوت شما به صورت حضوری به هلند برای ارائه ی یک توضیح مختصر از تحقیقات و پیش زمینه تحصیلی و همچنین ایده های شما در رابطه با پروژه است. در این دیدار حضوری دانشگاه تمام هزینه های مسافرت شما به هلند را پرداخته و چندین دیدار صمیمانه برای گفتگوهای متفرقه تدارک خواهد دید. بعد از این مرحله به شما خواهند گفت که به عنوان دانشجوی دکتری پذیرفته شده اید یا خیر. پس به طور خلاصه پذیرش در هلند شامل سه مرحله است :

مرحله اول :

اپلای به صورت آنلاین برای یک پوزیشن یا vacancy مشخص به صورت آنلاین و ارسال مدارک اولیه از طریق وبسایت یا ایمیل. تمامی پوزیشن ها cover letter و CV را به عنوان ملزومات معین کرده اند. نیازی به ارسال رسمی مدرک زبان انگلیسی نیست. همچنین نیازی به ارسال مدارک رسمی و ترجمه ی شده ی فارغ التحصیلی و ریز نمرات نیست. ممکن است از شما بخواهند مقالاتی را که منتشر کرده اید یا هنوز در دست انتشار دارید، ارسال کنید. به طور کلی دو نامه ی Recommendation Letter از اساتید راهنمای دوره ی کارشناسی ارشد شما لازم است. خود استادی که مسئول گزینش دانشجوست با ایمیل فرستادن به اساتید راهنما (که ایمیل هایشان را در CV ذکر کرده اید) نسبت به کیفیت و احوالات شما جویا خواهد شد.

مرحله دوم :

گزینش شما و مصاحبه ی آنلاین. در این مصاحبه سوالاتی از شما می پرسند که می تواند روانشناسی یا جزئی از زمینه ی تحقیقاتی شما باشد. بسته به سلیقه و شیوه ی هر استاد سوال ها متفاوت است. برای شخص من تمامی سوالات روانشناسانه بود. سوالاتی از این دست که هدف شما از ادامه ی تحصیل چیست و برای چه می خواهید وارد گروه تحقیقاتی و دانشگاه ما در هلند شوید.

مرحله سوم :

دعوت رسمی شما به هلند. تمامی کارهای ویزا و هزینه های سفر توسط دانشگاه پرداخت می شود. در این مرحله از شما خواسته می شود یک ارائه ی مختصر از تحقیقات خود بدهید. همچنین سوالاتی در رابطه با ایده های شما از پروژه ی آتی پرسیده خواهد شد. این دیدار جنبه های غیررسمی و روانشناسانه ی بسیاری نیز دارد، مثل آداب معاشرت و توانایی های ارتباطی و زبانی. معمولا با دعوت شما به همراه چند نفر از همکاران آتی شما به یک رستوران خاتمه پیدا می کند و در انتهای این مرحله به شما خواهند گفت که پذیرفته شده اید یا خیر.

گاهی (مانند مورد مشخص پذیرش خود من) اتفاق می افتد که مرحله ی سوم حذف شده و استاد پس از مصاحبه ی آنلاین مستقیما شما را دعوت می کند که برای کار و امضای قرار به دانشگاه تشریف بیارید. در این صورت هم تمامی مراحل ویزا و هزینه های سفر و هواپیما توسط دانشگاه انجام و پرداخت خواهد شد.

معیارپذیرفته و ارزیابی شدن در هلند رقابت شما با تمامی کسانی است که برای پوزیشن مشخص اقدام کرده اند. داشتن نمرات بالاتر، مدرک زبان انگلیسی با نمره ی بالا، مقالات مرتبط و سابقه ی تحقیقاتی در موسسات و دانشگاه های خارجی شانس شما را بسیار بالا می برد. در مورد معیارهای ارزیابی باید مقاله ی جدا نوشت چرا که بعضا معیارهای غیررسمی نیز دخیل اند.

امتیاز شما به این مطلب؟ (از راست به چپ)
سامان
دانشجوی اسبق علم و صنعت، سابق شهید بهشتی و فعلی TU Eindhoven. از ابتدا تا انتها فیزیک! مقیم هلند، سرزمین لاله‌ها و بادکوبه‌ها.